De Volt is opgebouwd rond de bodemplaat van de Cruze. In onze contreien rijdt die vaker rond als Opel Astra. Een uitstekend platform met efficiënte kreukelzones en een structurele integriteit die weinig hinder zou mogen ondervinden van het meergewicht van deze elektrische automobiel. Zowel de Cruze als de Astra werden al door de EuroNCAP crashtestorganisatie tegen de muur gekwakt en beide modellen kwamen ervan af met een 5-sterren-quotering.
De schok wordt niet alleen gedempt door toegeeflijk metaal, maar ook door twee frontale en laterale airbags en zijdelingse gordijnairbags die over de ganse lengte van de auto verhinderen dat het hoofd in aanraking komt met de bovenzijde van de portieren. Het systeem wordt bijgestaan door een driepuntsgordels op alle zitplaatsen en er zijn ook ISOFIX bevestingspunten voor kinderzitjes. Omdat de Volt eigenlijk helemaal elektronisch functioneert is het vanzelfsprekend dat het rijgedrag gecontroleerd wordt door een antiblokkeersysteem, remkrachtverdeler, tractiecontrole en stabiliteitscontrole.
Tot zover is de Volt eigenlijk heel conventioneel. Maar hoe zit het dan met die batterij in de middentunnel? Die zit daar omdat die plaats het best is afgeschermd. Dat de batterij bij een aanrijding geraakt zou worden is dan ook weinig waarschijnlijk. Gebeurt het toch, dan kan de cel een vervorming van 5cm van de buitenste schelp aan zonder gevolgen voor de binnenzijde. GM laat doorschemeren dat als de impact nog erger is dan dat, de batterij de laatste zorg van de inzittenden is. Hoe dan ook - aan boord zou je nooit blootgesteld worden aan elektrische schokken. Ook niet als je pakweg in het water rijdt. Voor de hulpdiensten ligt de situatie enigszins anders; hydraulische kniptangen zet je best niet eender waar. Daar geldt dat GM normaliter, al dan niet gecoördineerd met de constructeurs van andere elektro-auto's, een informatiepakket samenstelt dat hulpdiensten in staat stelt om met een correcte inschatting van de risico's tussen te komen.