Haast zes jaar geleden mochten we van General Motors tijdens een technische workshop kennismaken met een architectuur voor een elektrische auto met een "uitgebreide autonomie". Dat laatste duidt dan op de benzinemotor die na het opgebruiken van de energiereserve in de batterij de functie van generator op zich neemt. Die architectuur zou de Chevrolet Volt en Opel Ampera worden. Nu, ruim twee jaar na de voorstelling van het seriemodel op het Autosalon van Parijs, kunnen we eindelijk met de definitieve productieversie rijden. In de VS is het model immers vanaf deze maand te koop. De Amerikanen kunnen er eigenaar worden van de Volt vanaf ruwweg $ 45.000. Daar een flinke hoop geld voor een "kleine" auto. De leasingtarieven zijn echter zeer voordelig en zullen voor het gros van het Amerikaanse clientèle de geprefereerde aanschafmethode zijn.
De Europese prijs van de Volt is nog niet bekend. Aangezien het nog een jaar duurt eer de eerste exemplaren van de boot worden geladen, kan "The General" zich permitteren om nog wat te treuzelen. Opel heeft op de identieke Ampera alvast wél een klevertje gehangen. Die is er vanaf € 42.900. Chevrolet kijkt misschien nog wel wat de kat uit de boom, maar je kan er donder op zeggen dat het model met gouden strik op de neus wat beterkoop wordt dan het exemplaar dat door de Blitz wordt getooid. Dat is altijd het geval.