Opel heeft goed nieuws. De jongste Astra-generatie slaat een bres in de verkoopscijfers van de concurrentie en presteert beter dan verwacht. Of gehoopt. Al 230.000 bestellingen zijn er binnen, met een gamma dat verre van compleet is. De GTC komt pas over een jaar, de TwinTop is zelfs onzeker, maar de o zo belangrijke break is er nu. In Europa moet die de verkoopscijfers nog met een kwart kunnen opkrikken. In ons land is de koetswerkvorm echter zo populair dat de afzet zou moeten verdubbelen. Volgend jaar wil GM in ons land al zo'n 5.600 stuks slijten.
Om de doelstelling te halen, pakt de break - die nu door een overijverige marketingafdeling is omgedoopt tot Sports Tourer - niet alleen uit met een appetijtelijke vormgeving. In een segment dat gedomineerd wordt door de leasingrijders moet je ook de ratio kunnen aanspreken. Niet alleen door een uitgebreid motorenpalet aan te bieden, ook door de prijs scherp te stellen. Een benzine komt er vanaf € 17.050, een diesel zal minstens € 18.700 kosten en de gemiddelde leaseprijs voor een diesel over 48 maand is € 420. Dat dat laatste scherp is, heeft alles te maken met de hoog ingeschatte restwaarde. De Astra zou zelfs meer waardevast zijn dan de Golf Variant die je toch als referentie kan bestempelen.
Benzines zijn er in atmosferische of geblazen toestand met 1,4 of 1,6l inhoud en vermogens van 100, 115, 120, 140 en 180pk. Dieselen kan met een 1.3 met 95pk, 1.7 met 110 of 125pk of een 2.0 die 160pk achter de hand houdt. De dertienhonderd is noemenswaardig omdat die dankzij een start/stop-motor een CO2-uitstoot laat optekenen van slechts 109gr/km. Voldoende om 3% overheidssponsoring te krijgen.