Terwijl de vorige Micra nog wat emotie moet opwekken, is deze generatie vooral bedoeld om de ratio aan te spreken. Goed dus dat het passagierscompartiment dankzij de eigenschappen van het nieuwe V-platform wat ruimer werd. Zowel in breedte als in lengte is er verbetering merkbaar. Het resultaat is bewonderenswaardig, want je kan natuurlijk niet buiten de afmetingen van het model.
Je zit achter een compact instrumentarium dat je alle noodzakelijke informatie serveert. Daarmee hebben we het voornaamste wapenfeit van die eenheid wel achter de rug. Eigenlijk laat gans de boordplank een minder kwalitatieve indruk na dan de vorige, en daarvan kan de grote ronde bedieningsmodule om de middenconsole ook de aandacht niet afleiden. Nissan realiseerde wel een aanzienlijke besparing. In plaats van uit meer dan 50 componenten, bestaat de boordplank nu nog uit slechts 28 delen. Dat weegt minder en omdat de kans op parasietgeluiden erdoor afneemt, kan je eigenlijk ook argumenteren dat de kwaliteit er wel bij vaart. Hoewel bij binnenindeling zo veel mogelijk centimeters voor de passagiers gereserveerd werden, wist Nissan nog ruimte te creëren voor de prullen die we tegenwoordig meesleuren. In de portieren passen anderhalveliterflessen, de middenconsole heeft onder meer twee bekerhouders en aan de passagierszijde is er een dubbel handschoenvakje met een respectabele inhoud.
Omdat de Micra in de eerste plaats bedoeld is als stadswagen, kan je het meubilair best omschrijven als comfortabel. Het is evenwel weinig geprofileerd, wat betekent dat je je met spierkracht op je plaats moet houden als het parcours uitdagender wordt. De rijhouding is bevredigingend, dankzij een stuurwiel dat zich in de hoogte laat instellen. Een diepteverstelling is er niet. De achterbank is toegankelijk via twee eigen portieren. Die heb je altijd, en ook dat is in deze klasse niet evident. Het spreekt voor zich dat een dubbele meter achterin de Micra parkeren wat creativiteit vergt, al is het niet ondoenbaar. In de koffer past minimaal 265l, wat ronduit goed is voor het segment. De achterbank laat zich in twee stappen neerklappen, de Micra bedient je op een vlakke laadvloer en het laadvolume zwelt dan tot 510l. Stapel je tot tegen het dak dan wordt dat zelfs 1.130l.