De Nissan Micra mag je gerust beschouwen als een vaste waarde in het segment van de supermini's. Het product is inmiddels aan z'n vierde generatie toe en hoewel het met de jaren wat groeide, onderdrukten de Japanners de al te makkelijke neiging om het autootje buiten de grenzen van z'n segment te laten uitdeinen. Waar de Japanners wat minder consistentie vertonen, is in de positionering. De Micra was oorspronkelijk ontwikkeld om aan niets meer te voldoen dan de vraag naar compacte mobiliteit. Maar de uittredende generatie trok opeens de design-kaart, werd karaktervoller, hipper... Nu komt Nissan op die stap terug. In het gewijzigde economische landschap van vandaag is de Micra een echt wereldproduct, verkocht in liefst 160 landen, ontwikkeld om u van A naar B te brengen.
De opbouw van het gamma is simpel. Er is alleen een vijfdeurs, er zijn twee motoren en even veel tranmissies. De aandrijving is steeds voor rekening van een fonkelnieuwe 1,2l driecilinder met (in atmosferische vorm) 80 of (geblazen) 98pk. Je kiest voor een handbediende vijfbak of een CVT-automaat. Dan hoef je alleen nog uit drie uitrustingsniveaus te kiezen, maar weet dat stuurbekrachtiging, manuele airco, elektrisch bediende zijruiten en stabiliteitscontrole steeds standaard. Eerder uitzonderlijk in dit segment, en de reden waarom de nieuwe generatie beterkoop is dan de vorige. Wie € 11.900 begroot kan zich al eigenaar noemen. De CVT-transmissie is een optie van € 1.100.