Vanaf € 11.900 kan je de nieuwe Nissan Micra op je naam schrijven. Dat is niet meteen minder dan z'n voorganger, maar de uitrusting ging er wel fiks op vooruit. Zoek in dit segment maar eens auto die een manuele airco, stabiliteitscontrole en stuurbekrachting niet met een meerprijs bestraft. De groeispurt blijft beperkt. De lengte bedraagt voortaan 3,87m; 6cm dan voorheen. Wel spijtig dat die afmetingen ingevuld worden met een koetswerk dat minder karaktervol is dan voorheen.
De grotere wielbasis levert de inzittenden extra ruimte op. Vooral achteraan is het verschil merkbaar, al zullen volwassenen er nog steeds met enige terughoudendheid plaatsnemen. Vooraan krijg je een in hoogte verstelbaar stuur en zetels die - in lijn met de roeping van de Micra - comfort voorrang geven op zijdelingse steun. In de koffer past minimaal 265l, aangevuld met heel wat opbergmogelijkheden in het interieur.
De Micra is er alleen met een 1.2l compacte driecilinder. Die hebben we kunnen proeven in de atmosferische versie met 80pk en 110Nm en 115gr/km opgegeven uitstoot. Die presteert adequaat (een sprinttijd van 13,7 tellen), maar niet meer. Er komt nog een pittiger geblazen versie met 98pk die bovendien een ronduit indrukwekkend uitstootcijfer van 95gr/km zal realiseren. De ophanging doet z'n best om comfort aan een goed weggedrag te rijmen, zonder daar evenwel helemaal in te slagen.