SCORE Mazda 2 1.5 MY2010
-
Interieur78%
-
Exterieur78%
-
Veiligheid77%
-
Rijgedrag83%
Snedige besturing
Kwaliteitsindruk interieur
Geen versie met lage CO2-waarde
Matig steunende zetels
Meer Mazda testsMeer?
Mazda 5 2.0 DISI i-stop
Mazda 5 2.0 DISI i-stop
Mazda CX-7 2.2 CDVi
Mazda CX-7 2.2 CDVi
Eigenlijk is het nog maar van 2007 geleden dat Mazda met de 2 resoluut de trend voor kleine wagens doorbrak. Bij z'n lancering was de tweede generatie van het model met die typeaanduiding immers een tikkeltje kleiner en -vooral- 100kg lichter dan z'n voorganger. Net voor de ganse CO2-gekte een geniale zet die ervoor zorgde dat het kleintje niet alleen aardig presteerde met compacte motoren, maar ook behoorlijk spaarzaam met brandstof omsprong. Nu, amper 3 jaar na z'n lancering, komen de Japanners met een facelift. Op de milde uiterlijke aanpassing (nieuwe kleuren, licht geretoucheerde snuit en andere velgen) na, noteren we vooral wijzigingen die invloed hebben op het weggedrag. Toegegeven, ook het interieur wordt wat bijgevijld. Voortaan heb je op de duurdere versies (net als bij de Mazda 5) goedkoop ogende rode piping en is het radiopaneel uitgevoerd in stijlvol zwart plastic. En het dient gezegd dat Mazda het presteert om alle sierlijsten in exact dezelfde grijstint te leveren. Dat lijkt evident, maar haast geen enkele constructeur krijgt het voor mekaar en het helpt de kwaliteitsindex meteen enkele punten omhoog.
De motorische aanpassingen zijn gedicteerd door de Euro V emissienormen. Die zorgen er alvast voor dat de 1.4l dieselcentrale uit de catalogus verdwijnt. En laat in ons land nu juist de best verkopende versie zijn. De 1.6l diesel met 95pk, vijf meer dan voorheen, wordt door de importeur wat toegankelijker gemaakt door het model wat dikker in de uitrusting te zetten. Mazda België hoopt vooral dat meer mensen voor de benzine kiezen en prijst de instapper competitief vanaf € 10.990. De importeur wil volgend jaar net zo veel 2's verkopen als in 2010, ondanks de exit van de populairste motor. Er is een 1.3 met 75 en 84pk en een 1.5l met 106pk. Allen gekoppeld aan een vijfbak al kan je voortaan -en ook dat is nieuw- de 1.5 aan een automaat koppelen. Een weinig hoogtechnologische bak met vier verhoudingen die meteen het verbruik van de 1.5 van 5,8 naar 6,3l/100km brengt en de acceleratietijd van 10,7 tot 11,9 tellen verlengd. Daarmee doet hij evenwel nog steeds beter dan de 1.3's die respectievelijk 14,9 en 13,6 tellen vergen maar minder goed dat de diesel die 11,5 seconden geduld vraagt. Vanzelfsprekend is de diesel het zuinigst, met 4,2l/100km, al is dat ondanks de lichtgewichtstrategie van het merk nog steeds onvoldoende om onder de CO2-drempel voor overheidssteun te duiken. De kleine diesel stoot 110gr/km uit.
Een handicap die te wijten is aan Mazda's weigering om compromissen te sluiten op vlak van rolweerstand (gladdere banden), comfort (lagere, stuggere ophanging), of interne weerstand (dunnere motor- en versnellingsbakoliën). De 2 behoudt z'n prettiger rijgedrag, met een snedige stuurinrichting en een ophanging die de dynamische ingesteldheid van het product benadrukt. Een keuze die jonge bestuurders ongetwijfeld kunnen smaken. Passagiers die zich zonder beschikbare armsteunen proberen verankeren op de weinig geprofileerde achterbank, wellicht minder. Andere dempers en veren en hertekende ophangingarmen en -rubbers zorgen samen met een wat stijvere koets (door de laspunten te verleggen, niet door gewicht toe te voegen) voor wat meer finesse maar herschrijven het verhaal niet.
Zowel de drie- als de populairdere vijfdeurs bieden binnen een voetafdruk van 3,92 bij 1,69m ruimte voor vier volwassenen en 250l bagage. Offer de achterbank en je kan het stouwvolume opdrijven tot 787l.