Beide versies van de nieuwe C-Max tellen vier schijfremmen met vooraan geventileerde exemplaren. ESP is standaard en dit stabiliteitssysteem integreert volledig het ABS en de tractiecontrole. Bij de werking van het ESP onderscheiden we maar liefst 13 verschillende functies die elk in verschillende rijomstandigheden in actie treden. Het Torque Vectoring Control of kortweg TVC bijvoorbeeld onderdrukt een onderstuurneiging door extra motorkoppel te sturen naar het buitenste aangedreven wiel terwijl het binnenste voorwiel wordt afgeremd. Het EDC (Engine Drag torque Control) op zijn beurt vermijdt dat de aangedreven wielen spinnen op een glad wegdek als de bestuurder terugschakelt en op de motor remt. Het zijn maar een paar voorbeelden van die vele functies.
Als optie kan de C-Max worden uitgerust met het BLIS (Blind Spot Information System) dat we voor het eerst bij Volvo hebben ontdekt. Het systeem verwittigt via een lampje in de buitenspiegels dat er een voertuig in de zogenaamde dode hoek is terecht gekomen.
Voor wie geen parkeervirtuoos is, heeft Ford nog het Active Park Assist dat we al van bij Volkswagen kennen. Via ultrasone sensoren spoort het systeem een parkeerplaats op die groot genoeg is. Eens de auto klaar staat om achteruit parallel te parkeren, neemt het systeem gedeeltelijk over. De bestuurder moet enkel de rijsnelheid regelen terwijl het sturen automatisch verloopt. Het mooie er aan is dat het nog werkt ook! Het vertrekken van op een helling wordt vergemakkelijkt met het Hill Start Assist.