Bij de lancering halfweg november zal de C-Max verkrijgbaar zijn met drie verschillende motoren. De belangrijkste daarvan zijn ongetwijfeld de twee 1.6 TDCi's, turbodiesels dus, die nu een vermogen hebben van 95 en 115 pk in plaats van de vroegere 90 en 110 pk. Belangrijker nog is het extra koppel en dat de krachtigste over een overboostfunctie beschikt waardoor het maximum koppel tijdelijk van 270 naar 285 Nm wordt opgevoerd. Beide versies hebben een gemiddeld normverbruik van 4,6 l/100 km wat overeenkomt met CO2-uitstoot van 119 g/km Als alternatief is er één benzinemotor, de 1.6 Ti-VCT met 105 pk en variabele kleppentiming zowel aan de in- als uitlaatzijde.
Bizar maar het zijn niet deze versies die we tijdens een eerste kennismaking konden testrijden maar wel een aantal motorisaties die pas volgend jaar beschikbaar worden. De meest opmerkelijk daarvan is ongetwijfeld de nieuwe 1.6 EcoBoost met 150 of 180 pk. Het is een benzinemotor met directe injectie, variabele kleppentiming en een turbo met variabele geometrie. Dit maakt dat de werkijver van bij de laagste toerentallen wordt opgebouwd en zijn maximum van 240 bereikt bij 1.600 opm. en behoudt tot 4.000 opm. bij de 150 pk-versie en zelfs 5.000 opm bij de 180 pk-uitvoering. Deze viercilinder is een revelatie. Hij verenigt de kwaliteiten van een diesel (bergen trekkracht bij een laag toerental) en een benzine (de gewilligheid om in een hoger toerental te klimmen). Deze motor is bovendien gekoppeld aan een vlot en precies schakelende manuele zesbak. We noteerden een testverbruik van 7,8 l/100 km. Het gemiddeld normverbruik bedraagt 6,6 l/100 km (CO2-uitstoot: 154 g/km). Een tweede versie die we konden testrijden is de 2.0 TDCi (136 of 163 pk). Vooral de krachtigste versie in combinatie met de Powershift maakt indruk.
Ford heeft al meer dan een decennium de gewoonte om leuk sturende auto's in de showroom te parkeren en de C-Max is daar zeker geen uitzondering op. De stuurbekrachtiging is goed gedoseerd terwijl het sturen zelf direct en precies aanvoelt. De ophanging is bijzonder bekwaam met achteraan een nieuwe multilink. We kunnen gerust stellen dat van alle compacte monovolumes de C-Max het aangenaamste rijgedrag heeft.