Beide nieuwe Fords hebben een identiek instrumentenbord dat er bijzonder flashy uitziet met als meest opvallende kenmerk een geprononceerde middenconsole die glooiend aansluit op wat we traditioneel de transmissietunnel noemen. Het korte pookje staat vrij hoog gemonteerd en is makkelijk te bedienen. Hoog in het midden van het dashboard prijkt een verzonken display dat zorgt voor een interactie met de boordcomputer, de audio-installatie, de airco en het optionele navigatiesysteem. De meeste functies kunnen via de rechtse toetsen op het stuurwiel worden bediend.
De verzonken tellers staan gegroepeerd onder een nis. Het geheel komt vooral in het begin nogal druk over maar het oogt alleszins frivoler dan wat we bijvoorbeeld zien in de Volkswagen Touran.
De materiaalkeuze is stukken verbeterd en ook de afwerking ging er op vooruit, maar toch wordt nog altijd niet het niveau gehaald van bijvoorbeeld Volkswagen en Peugeot.
Eén van de voornaamste troeven van dit duo Fords is de moduleerbaarheid van het interieur. De achterbank bestaat uit drie delen (40/20/40) die afzonderlijk verschuifbaar zijn. Wie de laadruimte maximaal wil benutten, hoeft niets uit te bouwen. De zitjes laten zich makkelijk neerplooien. Vooral bij de Grand C-Max is het systeem geniaal. Het middelste deel van de achterbank kan gewoon onder de zit van rechtse zitplaats worden geplooid. Op die manier is het mogelijk om een doorstap naar de optionele derde zitrij te creëren. Die doorgang is dan wel vooral voor kinderen bedoeld, maar dat geldt eigenlijk ook voor de zesde en zevende zitplaats.
Met neergeklapte zitjes is de laadvloer volledig vlak wat het in en uitschuiven van zware voorwerpen bijzonder makkelijk maakt en van de C-Max een ideaal transportmiddel maakt om mee naar de Ikea te rijden. Gemeten tot de gordellijn en met de tweede zitrij in gebruik heeft de koffer een volume van 471 of 475 liter naargelang het een compacte C-Max of een Grand C-Max is. De laadklep is groot en behoorlijk zwaar maar wie wil kan als optie kiezen voor een elektrische bediening.