Als repliek op het succes van de Renault Scenic, de Citroën Xsara Picasso en de Opel Zafira, lanceerde Ford in 2003 wat laattijdig de C-Max. Nu zeven jaar later, heeft Ford het model van de tweede generatie klaar. Hij rolt in het Spaanse Valencia van de band en staat vanaf 18 november in de showroom. Het wachten waard? Wij reden er mee en vertellen je of je de lanceringsdatum nu echt met rood moet omcirkelen. De basisprijzen zijn alleszins interessant. Er is een 1.6 Ti-VCT, een benzineversie met 105 pk, vanaf €19.000. Heel wat relevanter, zeker voor België, is de 1.6 TDCi die €20.850 of €21.850 kost naargelang het vermogen piekt bij 95 of 115 pk.
Ford heeft niet de reputatie een trendsetter te zijn en vol ijver nieuwe marktsegmenten aan te boren. Bij het merk met het blauwe ovaal wordt het beleid nog altijd meer door ‘bean-counters' dan door avontuurlijke durvers bepaald. Kortom, Ford heeft veeleer de gewoonte zich als een ‘follower of fashion' te gedragen. Met de nieuwe C-Max is dat niet anders. Net als Renault met zijn Scenic en Grand Scenic en Citroën met zijn C4 Picasso en Grand C4 Picasso, heeft Ford nu twee versies van de C-Max: een ‘gewone' en -je raadt het al- een Grand C-Max die €850 meer kost. Maar zo makkelijk, voorspelbaar en doorzichtig is het verhaal van dit nieuwe Fordduo nu ook weer niet. Het verschil tussen beide uitvoeringen steekt niet enkel in de totale lengte of zelfs de wielbasis. Er is meer aan de hand.