Ford noemt zijn nieuwe duo MAV's of Multi-Activity Vehicles wat in gewone mensentaal simpelweg monovolume betekent. Met zijn totale lengte van 4,38 meter is de gewone C-Max zelfs vrij compact en heeft hij het formaat van een middenklasser à la Focus. Trouwens de nieuwe Focus, die we in de lente van volgend jaar bij de dealers mogen verwachten, zal dezelfde bodemplaat en hetzelfde onderstel gebruiken.
Qua vormgeving is de C-Max zeker niet vernieuwend. Bij Ford spreken ze nog altijd van ‘Kinetic Design' en wie de auto eens van langs alle kanten bekijkt, herkent duidelijk enkele eerdere geziene Ford-trekjes. De daklijn, de zijdelingse raampartijen en zelfs de lichtblokken achteraan doen meteen denken aan de Kuga; déjà-vu dus maar niet echt mis. Vooraan vinden we een frontpartij die best een paar trekjes gemeen heeft met de Fiesta. De wielkasten zijn behoorlijk geaccentueerd en de woordvoerders van Ford haasten zich om daar een woordje uitleg bij te geven. De kleinste van het nieuwe duo wil immers sportief, en eigenlijk bedoelen ze daarmee dynamisch, overkomen en staat in verhouding tot de Grand C-Max zoals de S-Max tot de Galaxy.
De Grand C-Max is een ferme scheut groter. Om precies te zijn meet hij 14 centimeter meer wat zijn totale lengte op 4,52 meter brengt. Die extra centimeters steken volledig in de wielbasis. Het grote nieuws is echter de lange zijdelingse schuifdeuren die typisch zijn voor de Grand C-Max.
Tot en met de voorste portieren delen de twee versies dezelfde koetswerkpanelen. Wel is bij de Grand het dak 4 centimeter hoger en strakker getekend. Bedoeling daarvan is extra hoofdruimte te creëren. Iets wat nodig is omdat de Grand C-Max als optie ( €650) verkrijgbaar is met een derde zitrij.
Het kiezen voor zijdelingse schuifdeuren is zonder meer een praktische keuze want esthetisch is de Grand C-Max minder geslaagd. De deuren die toegang geven tot de achterste zitplaatsen zijn buiten proportie en de noodzaak om het schuifmechanisme te installeren, eist zijn tol. Het lijkt wel of het achterste deel van het koetswerk door ingenieurs is ontworpen op het moment dat de stilisten van een verlengd weekend aan het genieten waren. Er is de onvermijdelijke rail net onder de glaspartij en bovendien is er nog een ontsierende voeg tussen de dakpartij en het onderste deel van het koetswerk. Ook de vormgeving van de achterste zijramen en zelfs de lichtblokken geven de Grand C-Max een gedrongen vormgeving. Tip: Dit bizarre lijnenspel valt minder op bij een auto met een donkere koetswerkkleur.