Hyundai doet het goed. Niet alleen bij ons of in Europa, maar wereldwijd. Maar het wil uiteraard nog meer. Nu richt het z'n pijlen op de markt van de compacte monovolumes. Het segment waarin pakweg ook de Opel Meriva en Citroën C3 Picasso opereren. Dat is ook het marktdeel waarin het merk voorheen ook al de Matrix aanbood, maar waar de Koreanen om begrijpelijke redenen niet meer over spreken. Monovolumes zagen hun marktaandeel de jongste jaren met meer dan 30% afnemen, te wijten aan de populariteit van de SUV, maar bij de kleintjes is niettemin een stijging waar te nemen.
De nieuwe telg heet ix20. Voorheen stond de x bij Hyundai voor het cross-over (zeg maar SUV) koetswerk, maar voortaan wordt het dus gebruikt voor elk niet conventioneel koetswerktype. De ix20 is het zustermodel van de Kia Venga die zich daardoor ook meteen opwerpt als voornaamste concurrent. Je kan ervan uitgaan dat de prijs vergelijkbaar is met wat Kia voor de Venga vraagt. Omdat de marktlancering in ons land pas op 19 november geschiedt, heeft de invoerder de exacte bedragen en uitrustingen nog niet geprikt. Wel zeker is dat daar waar Kia 7 jaar waarborg aanbiedt, Hyundai tegengas wil geven met z'n "5 year triple care"-waarborg. Die omvat 5 jaar garantie (zonder kilometerbeperking!), 5 jaar gratis controles en vijf jaar pechbijstand met een vervangwagen.