Hyundai had in het segment van de compacte monovolume al de Matrix in de catalogus staan. Dat model had, mede omwille van z'n nogal "aparte" vormgeving bescheiden ambities. Ditmaal mikt het merk op de massa. In ons land alleen al moeten het eerste jaar zo'n 1.500 stuks een eigenaar vinden. Omdat de marktlancering pas eind november plaatsvindt, moeten we het nog stellen zonder exacte prijzen en uitrusting, maar ga ervan uit dat de prijs nagenoeg identiek zal zijn aan die van tweelingmodel Kia Venga. Hyundai pakt hier weer uit met z'n "5 year triple care"-waarborg. Die omvat 5 jaar garantie (zonder kilometerbeperking!), 5 jaar gratis controles en vijf jaar pechbijstand met een vervangwagen. Twee jaar minder lang dan de Kia, maar er is meer gedekt.
De ix20 heeft een voetafdruk die 4,1m lang en 1,76m breed is. De voor- en achteras zitten daarbij 2,61m uit elkaar, uitzonderlijk ver voor het segment, wat het Europese designcentrum van Hyundai heeft geholpen om er bovenop een dynamischer koets te pennen. Hyundai zegt een hekel te hebben aan de voor dit type auto zo efficiënte kubusvorm, slaagt er natuurlijk niet in die weg te gommen (het is nu eenmaal een kenmerk van dit wagentype), maar camoufleert het opzet afdoende met een schuine voorruit en motorkap en extra plooilijnen die de aandacht afleiden.
Het interieur oogt verzorgt, is vrij van ergonomische kemels en biedt zowel voor- als achteraan ruimte die in dit segment als uitstekend kan bestempeld worden. De werking van het navigatiesysteem en de (weliswaar standaard) geringe hoogte- en diepteverstelling van het stuurwiel zijn minpuntjes die evenwel niet zwaar doorwegen. De koffer is goed voor een laadcapaciteit van 440l, uitbreidbaar tot 1.486l.
Hyundai biedt twee 1.396cc diesels aan met een identiek koppel van 220Nm maar verschillend vermogen van 77, dan wel 90pk. Beiden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die je (te) vaak moet gebruiken om de ix20 vlot te krijgen. De dieseltjes lopen niet over van de werkijver. De elektrische stuurbekrachtiging is zoals steeds gevoelloos, maar het onderstel is dan weer Europees stug afgesteld. Het weggedrag is correct, en standaard ESP houdt steeds een oogje in het zeil.