Citroën C4 2.0 HDi Rijgedrag

Citroën C4 2.0 HDi
Bekijk 29 foto's
Door: BV 08-10-2010

De nieuwe C4 rust op een onafhankelijke voorophanging en een vervormbare dwarstraverse achteraan. Citroën blijft dus bij het recept van z'n voorganger. Het siert de autobouwer dat hij de moeite doet om voor elke motor de veer/demper-combinatie aan te passen om het comfort te optimaliseren. Iets waar je de Duitsers niet toe kan bewegen. Citroën is natuurlijk wel een merk dat van comfort al dik een eeuw z'n handelsmerk maakt. Wat niet betekent dat daar geen evolutie inzit. We zijn inmiddels al mijlenver verwijderd van het vliegende tapijtgevoel dat eens zo kenmerkend was. En ditmaal wordt het geheel weer een tikkeltje stugger. Je beschikt over voldoende veerweg om het gros van de oneffenheden soepel te absorberen, maar omdat weer wat dikkere stabilisatorstangen de koets in de bochten vlak moeten houden, verlies je weer wat op vlak van filtering. Begrijp ons niet verkeerd; ondanks die evolutie, zit de C4 nog steeds in de meest comforabele hoek van de markt.

De stuurinrichting is geheel elektrisch. Citroën zorgt dan wel voor een relatief zware weerstand, maar dat betekent niet dat je iets van je voortrein voelt. We opteerden tijdens deze eerste test voor de 110pk sterke tweeliter HDi-centrale. Een eenheid die nog steeds loopeigenschappen heeft die hem indelen bij de beste in z'n categorie. Romig en toch alert en vlot, zonder brutaal te zijn. Deze wordt gecombineerd met een handbediende zesbak die aan te raden is- in tegenstelling tot de automatische opties die de Fransen aanbieden. De prestaties zijn acceptabel; een top van 190km/u en een sprinttijd van 11,3 seconden. Het dient gezegd dat heel wat spelers meer uit 110pk persen. De C4 is dan wel niet zwaarder geworden tijdens deze modelwissel - hij heeft nog steeds wat last van overgewicht en zet leeg al 1.275kg op de weegschaal. We noteerden tijdens deze kennismaking over een weinig uitdagend parcours een verbruik van niet eens 5,6l/100km. Een litertje meer dan de constructeur opgeeft, en daarmee zijn we best tevreden. De opgegeven CO2-uitstoot bedraagt 119gr/km. Wie dat echter nog niet laag genoeg vindt, stipt best de e-HDi aan. Dat is Citroën's eco-versie. Die komt eerst met een CO2-uitstoot van 109gr en later in een start/stop-versie die amper 99gr/km uitstoot.

Geef commentaar
comments by Disqus