De koffer krijgt een grote volumeboost, en dus blijft er van de weinige centimeters die de koets groeit, niet veel meer over voor de inzittenden. En dat hoeft ook niet echt. Er was met het plaatsaanbod van de C4 niets mis. Je kan er probleemloos vier volwassenen in schikken zonder dat je de ledematen moet schikken als mensen in de metro van Tokyo. En Citroën blijft bij z'n leest door meubilair te monteren dat in de eerste plaats comfortabel is. Achteraan passen voeten onder de voorzetels en hoewel Citroën graag bagageruimte creëerde zit je er niet met de rug kaarsrecht.
Vooraan is de C4 radicaal anders dan voorheen. En hij is ook minder radicaal. Weg is het centrale display. En weg is de hopeloze rommelige mengelmoes van schermpjes met elk een eigen verlichtingskleur. Ditmaal licht alles hetzelfde op. En je kan kiezen hoe - van wit tot hevig blauw in vijf stappen. De ronde wijzerplaten zijn geïnspireerd op die van de C5. Ze doen hun ding zonder uitzonderlijk te zijn. In positieve noch negatieve zin.
Citroën heeft getracht wat te doen aan de lamentabele materiaalkeuze van z'n voorganger. Ditmaal is de boordplank bekleed met een soepel materiaal dat minder reflecteert. Veel beter dan voorheen, al zit de concurrentie ook niet stil. Voor een nieuw product mocht de lat nog hoger liggen. Vooral omdat de deurpanelen bovenaan nog wel in harde kunststof gehuld zijn.
Het stuurwiel met vaste centrale naaf is ook verdwenen. De klanten vonden het hinderlijk; zo klinkt het. En wij vinden het spijtig. Het was niet alleen een gaaf gimmick - het droeg wat bij aan de ergonomie en de veiligheid. Het bedrijf monteerde immers een airbag met een geoptimaliseerde vorm. En eigenlijk hoort in een Citroën ook iets waar je als klant aan moet wennen. Het nieuwe stuurwiel moet je niet ontcijferen of aanleren. Dat gaat vanzelf want het is zeer conventioneel. Je kan het aanpassen in hoogte en diepte, wat samen met de uitgebreide instelmogelijkheden van de voorstoelen een bevredigende rijhouding garandeert. Citroën doet er weer een schep bovenop als het op comfortvoorzieningen aankomt. Het biedt optioneel zelfs een massagefunctie voor de voorzetels aan.
Het zit niet alleen snor met de opbergruimte in de koffer. Je kan je ook in het passagierscompartiment permitteren om een hoop overbodige prullen mee te zeulen. In de deurvakken passen anderhalveliterflessen, de centrale console heeft vier gescheiden opbergvakken, er is een ruim handschoenkastje en onder voorste armsteun zit een vakje waarin je een 230V stopcontact vindt.