De C4 houdt z'n lijn bijzonder goed in de gaten. In een segment waarin de gemiddelde berline sneller uitdijt dan de wereldkampioen hotdogs-vreten, groeit de auto in de lengte met 5cm, in de breedte 2cm en 3cm in de hoogte. Z'n totale afmetingen van 4,33 bij 1,79 op 1,49m plaatsen hem in het centrum van het felst bevochten segment. Prijzen zijn er pas eind oktober (de lancering van het product geschiedt op 20 november), maar omdat er ook nog een hoger gepositiondeerde DS4 op de planning staat, gaan we ervan uit dat de nieuweling grosso modo even veel zal kosten als z'n voorganger.
Op stilistisch vlak is de meest voor de hand liggende observatie dat Citroën de sympathieke bolling van de vorige editie niet overneemt. In een segment dat gedicteerd wordt door rationele aankopen kan Citroën anderzijds alvast uitpakken met een heuse Joker. In de koffer past zo maar eventjes 408l. Een derde meer dan voorheen en een waarde die niemand in het segment kan overklassen. Citroën blijft bij z'n leest door meubilair te monteren dat in de eerste plaats comfortabel is. Weg is de hopeloze rommelige mengelmoes van schermpjes met elk een eigen verlichtingskleur. De boordplank is homogeen. Het stuurwiel met vaste centrale naaf is ook verdwenen.
Citroën is natuurlijk een merk dat van comfort al dik een eeuw z'n handelsmerk maakt. Wat niet betekent dat daar geen evolutie inzit. Ditmaal is het geheel weer een tikkeltje stugger. We opteerden tijdens deze eerste test voor de 110pk sterke tweeliter HDi-centrale. Een eenheid die nog steeds loopeigenschappen heeft die hem indelen bij de beste in z'n categorie. De prestaties zijn acceptabel; een top van 190km/u en een sprinttijd van 11,3 seconden. Hij heeft nog steeds wat last van overgewicht en zet leeg al 1.275kg op de weegschaal. We noteerden tijdens deze kennismaking over een weinig uitdagend parcours een verbruik van niet eens 5,6l/100km. Een litertje meer dan de constructeur opgeeft, en daarmee zijn we best tevreden.