Terwijl de meeste constructeurs nog geen minuut over veiligheid nagedacht hadden, was Volvo er al grondig mee bezig. Maar die tijd ligt inmiddels een halve eeuw achter ons en vandaag heb je meer nodig dan een rijkelijke collectie plofkussens, vijf driepuntsgordels en even veel hoofdsteunen om het verschil te maken. De V60 haalt vijf sterren op de EuroNCAP crashtests, daar kun je van op aan, maar dat geldt ook voor elke nieuwe concurrent.
Wat maakt dan het verschil? Wel, een systeem dat je waarschuwt wanneer een lijn overschrijdt en radars die je dode hoeken in de gaten houden bijvoorbeeld. Maar ook dat vind je bij sommige concurrenten. Helemaal uniek is echter het City Safety System. Dat bedient bij lage snelheden de remmen om te verhinderen dat je al te hard ergens tegenaan knalt. Als het niet zeker is van z'n stuk, geeft het een waarschuwingssignaal en het is in elk geval een goede zaak dat het niet telkens afremt, want het geeft sporadisch wel eens een vals alarm. Het systeem is op de S60, en dus ook op deze V, uitgebreid met een functie die voetgangers herkent. Bij snelheden tot 30km/u komt de V60 normaal gezien op tijd tot stilstand. Daarboven tempert het op z'n minst de impact. Let wel - ook bij dit Zweedse merk zijn niet al die veiligheidssystemen standaard. Alles in de tweede paragraaf vereist een extra inspanning.