Met een lengte van 4,63m is de V60 toch nog steeds 10cm langer dan de BMW 3-Reeks Touring. Dat de S60 er niet zo volumineus uitziet, is te danken aan de nieuwe designtaal die Volvo voor de 60 uit de kast haalde. Volvo zegt dat het korte overhangen tekende, maar dat is niet echt juist. Correcter is dat de hoekomvattende koplampen, de verder in de neus geïntegreerde dagrijlichten en de plaatsing van de mistlichten de omvang (93cm) verdoezelen. Achteraan was die klus eenvoudiger want daar is de uitbouw maar 91cm.
De wulps opzwiepende vouwlijn op de flank en de aflopende raamoplijstint (die op de duurdere versies in een chroomjasje wordt gestoken) geven zelfs bij stilstand een indruk van beweging. De lichtunits achteraan zijn karakteristiek omdat ze haast de complete D-stijl bekleden. Ze zijn er wellicht de oorzaak van dat de laadopening wat krapper is dan we gewend zijn. En ook de koffer is geen ruimtewonder. Mooi afgewerkt en egaal vormgegeven, dat wel, maar onder de afdekking past slechts 430l. Daarmee bengelt de V60 onderaan z'n segment. De BMW 3 Touring lust al 460l, de Audi A4 Avant zelfs 490l. De neerklapbare achterbank brengt wel soelaas door het volume op te trekken tot 1.241l. Vanzelfsprekend is ook dat geen record in z'n klasse.