Volvo is nu wel in handen van het Chinese Geely, maar deze V60 werd nog onder Ford-bewind ontwikkeld. Het is essentie de break-versie van de S60. Een model dat tot op heden niet bestond. De V60 is dynamischer gelijnd dan de 11cm kortere V50 en de 20cm langer V70, wat hem z'n bestaansrecht verleent. Benzinerijders kiezen uit een T3 met 150pk, 2.0T met 203pk of T6 met 304pk. Dieselrijders kiezen een D3 met 163pk of D5 met 205pk in afwachting van de echte pottenbreker - de 1.6 diesel die volgend jaar het gamma vervoegt. Aan de benzine hangt een prijskaartje van € 30.650, de D3 diesel die wij aan de tand voelden kost minstens € 32.200.
Met een lengte van 4,63m is de V60 toch nog steeds 10cm langer dan de BMW 3-Reeks Touring. Dat de S60 er niet zo volumineus uitziet, is te danken aan de nieuwe designtaal die Volvo voor de 60 uit de kast haalde. De koffer is echter geen ruimtewonder. Mooi afgewerkt en egaal vormgegeven, dat wel, maar onder de afdekking past slechts 430l. Daarmee bengelt de V60 onderaan z'n segment.
Vooraan is de V60 identiek aan de sedan. En die ruilde z'n Scandinavische soberheid al voor een aankleding die frivoler was. De sobere wijzerplaat met twee grote ronde klokken is gemoderniseerd en gebleven. De glooiende middenconsole zorgt nog steeds voor een visuele prikkel. Helaas was Volvo verplicht om de pook wat verder achterruit te plaatsen en is de armsteun tussen de voorzetels ook wat te hoog. Beiden zijn valse noten in het nochtans stemmige interieur. Volvo's zitmeubilair behoort al decennia tot de top en dit nieuwste product is geen uitzondering.
Vandaag heb je meer nodig dan een rijkelijke collectie plofkussens, vijf driepuntsgordels en even veel hoofdsteunen om het verschil te maken. De V60 haalt vijf sterren op de EuroNCAP crashtests, daar kun je van op aan, maar dat geldt ook voor elke nieuwe concurrent. Wat maakt dan wel het verschil? Wel, dodehoekradars en een systeem dat voetgangers herkent en zelf in de remmen gaat, bijvoorbeeld. Je vindt het in de optielijst.
De V60 D3 haalt 100km/u in 9,4 tellen een is tot een top van 220km/u in staat. Een beetje onder onze verwachting en daar zit het leeggewicht van 1.650kg wellicht voor iets tussen. Volvo geeft een verbruiksgemiddelde op van 5,5l en 144gr CO2. Zoals steeds mag u ervan uitgaan dat die inschatting wat te optimistisch is. In Europa levert Volvo de S en V60 altijd met het ‘dynamic chassis'. De Zweden gaan in hun dynamisme lang niet zo ver als de Duitsers en dat vinden we een goede zaak.