Wie de kofferklep van de vorige XJ gebruikte om z'n waterpas op te kalibreren, moet wellicht even slikken. De kont van deze XJ is langgerekt en schuin aflopend. Een heuse coupé-lijn, in de verf gezet door een vloeiende in blinkend metaal uitgevoerde raamomlijsting op de flank en gecombineerd met zwarte inlegstukken die de C-stijl slanker moeten doen ogen dan hij eigenlijk is. Oordeel zelf maar of het geslaagd is. Volg de gespierde flanken naar voor (meer dan 5,2 meter verder!) en je komt uit bij arrogant smoelwerk. Het verschil met de vorige generatie, die zichzelf altijd vals bescheiden opstelde, kan niet groter zijn. De grote glanzende grille met ernaast twee lichtunits die wel onder spanning lijken te staan. Niet verwonderlijk dat de XJ er kwaad uitziet.
De XJ is hoger dan voorheen (1,45m), maar blijft lager dan z'n concurrenten. Aluminium beperkt het gewicht, maar comfort- veiligheidsuitrusting en natuurlijk ook het volume duwen de weegschaal naar 1,8 ton. Dat is evenwel makkelijk 150kg minder dan het gros van de concurrenten en 24kg minder dan de XF met dezelfde motor. Een voordeel dat je in één keer kan kwijtspelen door een glazen dak te bestellen. Dat weegt 20kg. Het interieur baadt wel meteen in het licht.