Mercedes maakt met deze SLS de brug naar de ronduit legendarische 300SL uit de jaren vijftig. In principe volgt hij ook de SLR McLaren op, al is de link minder duidelijk als je de prijs bekijkt. Het prijskaartje van de SLS is met € 185.251 pakken lager dan dat van de SLR. Deze tweezitter is zelfs niet de duurste Mercedes uit het gamma, maar de leuke extras drijven de prijs wel op. Zo kosten alleen carbon-ceramische remmen al € 11.725.
Met een lengte van ruim 4,7m, een breedte van 1,94m en een hoogte van 1,26m is deze bolide ronduit imposant. De snuit is zelfs meer dan 2m lang. Iets wat manoeuvreren er niet makkelijker op maakt. Natuurlijk moeten we het hier ook over de SLS z'n "party piece" hebben: de vleugeldeuren. Die leveren het nodige spektakel en zorgen ervoor dat je weinig plaats nodig hebt om in en uit te stappen. Ze zijn evenwel niet zonder nadelen. Je moet een brede en hoge drempel overwinnen zonder hulp van handgrepen en de constructie vreet aan de kostbare hoofdruimte.
Binnenin wordt je aan de flanken stevig ingekapseld, door de brede deurdrempel of de eveneens riant bemeten middentunnel. En je zit in kuipjes die nauwer aansluiten dan een te heet gewassen tanga. Nauwelijks instelbaar, maar ronduit briljant. De rijhouding is perfect, de afwerking en ergonomie staan boven verdenking. Wat meer bergruimte, dat zou leuk zijn. Die is immers beperkt en het koffertje van 176l biedt niet echt veel soelaas.
De tijd dat het schietgebedje bij auto's in dit segment de meest allesomvattende veiligheidsvoorziening was, ligt gelukkig al enkele decennia achter ons. De SLS beschikt over een compleet arsenaal met vijf airbags en een complete kennel elektronische waakhonden.
Zowel de structuur als het koetswerk zijn nagenoeg compleet uit aluminium vervaardigd. Toch is de SLS met een leeggewicht van 1.620kg niet echt een lichtgewicht. Maar de dikke atmosferische 6.208cc V8 heeft er weinig moeite mee. 571pk en 650Nm volstaan voor en sprinttijd van 3,8 seconden (!) en een topsnelheid die bij 317km/u elektronisch begrensd (!!) is. We missen het plezier van zelf schakelen nog altijd, ook al heeft de automaat met dubbele koppeling de beste papieren in handen. Zo snel en efficiënt kan geen mens het. Aan de carbon-ceramische remmen hangt wel het prijskaartje van een kleine auto - ze zijn elke euro waard. De vertraging is machtig, de uithouding is fenomenaal. De SLS verkiest dankzij z'n middenmotor en ideale gewichtsverdeling een rijstijl die alle drama in de kast laat zitten. De ophanging is zo efficiënt en de stuurinrichting zo communicatief dat er evengoed tonnen rijplezier te rapen valt.