De Duster staat op dezelfde bodemplaat als de Logan, met daarvan overgenomen versterkte McPherson veerpoten voor de vooras en een nieuw ontwikkelde Multi-link-ophanging voor de achteras. Er is keuze uit een benzinemotor van 105pk of diesels van 85 of 110pk. We opteerden voor de minst krachtigste oliestoker, die het moet stellen met een vijfbak. Op papier zijn de topsnelheid van 155km/u en de sprinttijd van 13,9 seconden weinig indrukwekkend. In de praktijk toont deze Duster zich bij snelheden die flirten met de wettelijk toegelaten limiet aan de rumoerige kant en moet je rekening houden met een flinke reactietijd. Tot pakweg 90km/u overtuigt het model evenwel probleemloos. Het weegt niet eens 1,3 ton en laat zich opmerkelijk vlot in beweging zetten. De relatief compacte 1.5l dCi met 200Nm durven we in de stad zelfs fluks noemen. De besturing, versnellingspook en het pedalenspel voelen weliswaar wat wollig aan, het bedieningsgemak is hoog.
De voorwielaangedreven versies hebben dezelfde afstelling als de 4x4. Je kan de Duster dan ook geen pijn doen met pokdalige Belgische wegdek. Kasseistroken gaan als snoepjes achter de kiezen. Natuurlijk zorgt die hogere bodemvrijheid en soepele afstelling voor wat meer beweging in de bochten - het blijft allemaal binnen de perken. We hebben de 110pk sterke 4x4 kunnen proeven op terrein, waar de korte eerste versnelling van de zesbak van die versie erg handig bleek. De Duster heeft er een aantal indrukwekkende krachttoeren laten zien. Het zou natuurlijk wel de eerste keer zijn dat een auto niet uitblinkt op een parcours dat de constructeur er specifiek voor aangelegd heeft. De integraalaandrijving is afkomstig van Nissan, dat het onder meer voor de Murano gebruikt en omdat het de mogelijkheid biedt om de koppelverdeling over voor- en achteras te blokkeren, mag je uitgaan van eerbiedwaardige modderploetercapaciteiten. Het weggedrag van de Duster is voorspelbaar. Tenzij je bewust hevige lastenwissels uitlokt, blijft de achtertrein volgzaam. Er valt zelfs heel wat rijplezier te rapen.
Een compacte dieselmotor en een relatief laag gewicht belooft veel goeds voor het verbruik. Anderzijds is de koets van de Duster volumineus en moet je bij de vijfbak van de voorwielaandrijver stellen zonder lange eindoverbrenging. Zonder al te veel erg; zo mag blijken uit het verbruiksgemiddelde van 5,1l/100km (135gr/CO2/km). Tijdens onze test tikten we af op 6,4l/100km.