Met een lengte van 4,31m, een breedte van 1,82m en een hoogte van 1,62m breekt de Duster duidelijk door de grenzen van het B-segment. Je kan hem dus zonder schroom plaatsen naast een Golf of Focus, al dient gezegd dat de afmetingen van die modellen bij de jongste generatiewissels ook al stevig het Zuiden zijn gaan opzoeken.
Dacia heeft de Duster een uiterlijk gegeven dat z'n robuustheid beter in de verf moet zetten. Dat betekent overigens niet dat het model zich verliest in een hoop uiterlijk vertoon. De diep uitgesneden wielbogen zijn een must omwille van de ruime veerwegen en de bumperschilden (op de standaardversies in functioneel zwart plastic, op de topversies voorzien van uiterlijke opsmuk) zijn ver opgetrokken om de op- en afrijhoeken te maximaliseren. Die zijn overigens best indrukwekkend, net als de bodemvrijheid van 21cm. Vooraan kan je een helling van 30° oprijden en achteraan verdraagt de Duster zelfs een hoek van 36°. Als je aan die cijfertjes toevallig toch eens onvoldoende hebt, is er geen man overboord. De wagenbodem is versterkt en kan dus tegen een stootje.