Renault's bugdetmerk Dacia is sinds het door z'n Franse overnemers werd heruitgevonden aan een regelrechte veroveringstocht bezig. Hun nieuwste creatie is de Duster; een ruime praktische gezinswagen met niet onaardige terreinambities voor een prijskaartje voor pakweg € 14.000 (basisprijs Duster 4x4). Voor dat geld kan je weliswaar een nieuwe 4x4 op de kop tikken, maar dan is die niet in staat je passagiers met een minimum aan comfort en ruimte van A naar B te brengen. Of je beschikt wel over de ruimte maar niet over het vermogen om een wat uitdagende ondergrond te verteren. De Duster belooft de twee.
Met een lengte van 4,31m, een breedte van 1,82m en een hoogte van 1,62m breekt de Duster duidelijk door de grenzen van het B-segment. Het uiterlijk is in de eerste plaats functioneel. De bodemvrijheid bedraagt 21cm. Vooraan kan je een helling van 30° oprijden en achteraan verdraagt de Duster zelfs een hoek van 36°. De wagenbodem is vesterkt dus je misrekenen is niet meteen een ramp.
Het interieur verleidt je met bagageruimte van 475 tot 1.635l, ruimte voor vijf volwassenen en functionele indeling. Niet met blinkende sierlijsten of zachte kunststoffen. De materiaalkeuze past echter wel bij de filosofie van het model. Ze is degelijk en we kregen daarom nooit het gevoel dat Dacia ermee te kort door de bocht ging. Je wordt ook niet terug de vorige eeuw in gekatapulteerd, zoals tegenstanders van het merk wel eens willen laten uitschijnen. Standaard moet je de spiegels en ruiten handmatig verstellen en ontbeer je centrale deurvergrendeling. Vanaf het hier geafficheerde tweede uitrustingsniveau (vanaf € 13.800 voor de diesel) is dat reeds immer aanwezig.
De Duster is standaard voorzien van driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen, isofix bevestigingspunten en twee airbags en ABS. Meer plofkussens en stabiliteitscontrole wegen op het budget. Bij de beste van de klas is deze nieuweling dus niet. De Logan, waar dit model de bodemplaat van leent, scoorde drie sterren in de EuroNCAP-tests. We rekenen hier op een soortgelijk resultaat, wat vergelijkbaar is met dat van de Audi A6 van de vorige generatie.
De voorwielaangedreven variant met 85pk sterke 1.5l dCi dieselmotor verteert bospaadjes, kasseien en pokdalig Belgisch wegdek alsof het yoghurt is. Boven 100km/u laat de motor zich horen en worden de prestaties merkbaar slapper, maar eronder profiteert de soepel afgestelde Duster van z'n lage leeggewicht. De auto voelt flukser aan dan z'n sprinttijd van 13,9 tellen doet vermoeden. Er is valt zelfs een gezonde dosis rijplezier te sprokkelen, zonder je het opgegeven verbruiksgemiddelde van 5,1l/100km te veel moet aandikken. Als we de basisprijs van amper € 11.900 in het achterhoofd houden, is de Duster niets minder dan... een revelatie.