VW Sharan MY2011 Veiligheid

VW Sharan MY2011
Bekijk 27 foto's
Door: REDACTIE 18-07-2010

De nieuwe VW Sharan kan het zich uiteraard niet veroorloven op veiligheidsvlak achterop te hinken. ESP is dan ook standaard, evenals ABS, een elektronisch sperdifferentieel (EDS), remassistent, stabiliteitsregeling voor een sleep en tegenstuur ondersteuning. De Sharan is rondom uitgerust met geventileerde schijfremmen. In het interieur zorgen minstens zeven airbags ervoor dat de inzittenden maximaal bescherming genieten. Onder de zeven airbags vinden we een knieairbag en een gordijnairbag die over de ganse lengte van de auto doorloopt. Optioneel is uitbreiding tot negen airbags mogelijk (zijdelings achter). Alle zitplaatsen zijn uitgerust met automatische driepuntsveiligheidsgordels, vooraan aangevuld met gordelspanners en spankrachtbegrenzing. Als optie is er een extra beschermingspakket voor de tweede zetelrij verkrijgbaar, met de hiervoor vernoemde zijdelingse airbags en gordelspanners. Dit pakket is standaard op de 6-zit configuratie. Verder noemden we ook al de mogelijkheid om de buitenste zetels van de tweede rij te voorzien van geïntegreerde kinderzitjes. Een niet onbelangrijk uitrustingdetail is de standaard montage van zogeheten 'mobiliteitsbanden'. Het gaat om een ontwikkeling van bandenfabrikant Continental - ContiSeal - waarbij het indringen van nagels of schroeven niet langer een lekke band veroorzaakt. Een beschermingslaag aan de binnenkant van het loopvlak zorgt voor een onmiddellijke dichting van het gaatje bij beschadiging door scherp voorwerpen, zodat geen lucht kan ontsnappen. Het systeem heeft uiteraard zijn grenzen, maar het opvangen van doorboringen tot 5 mm diameter, maakt volgens de bandenfabrikant dat in 85% van de gevallen bandenpech kan voorkomen worden.

Tot de optionele veiligheidsuitrusting rekenen we ook de adaptieve dempingsregeling (DCC), die tot duizend maal per seconde de instelling van de demping per wiel bijstelt. Verder is er de Nivomat niveauregeling - nuttig voor wie veelvuldig met zware belasting rijdt - en het sportonderstel, dat ons niet echt aangewezen lijkt bij dit type voertuig.

Geef commentaar
comments by Disqus