VW stelt de nieuwe Sharan voor met twee turbobenzinemotoren - 1.4 TSI 150 pk en 2.0 TSI 200 pk - en evenveel dieselmotoren: 2.0 TDI 140 pk of 170 pk. In België worden de diesel allicht teruggeschroefd tot 136 pk en 163 pk. Het zijn stuk voor stuk Euro 5 motoren, die standaard gevolgd worden door een manuele 6-bak of optioneel schakelen via de geprezen DSG-schakelmechaniek, hier voorzien van 6 verhoudingen (in Duitsland 2050 euro meerprijs). De 2.0 TDI is een common rail van de laatste generatie, met een inspuitdruk tot 1800 bar en injectoren met acht sproeikoppen voor een uiterst fijne verneveling van de brandstof. De TDI is bovendien uitgerust met start/stopsysteem en BlueMotion Technology.
Hoewel de kleine 1.4 TSI benzine zich verbazend goed door het verkeer slaat, maakt een overstap in de 2.0 TDI 140 pk onmiddellijk duidelijk dat dit de aangewezen partner is voor de Sharan. Een niet onbelangrijk gegeven voor de Belgische markt is de tot 143 g/km beperkte CO2-uitstoot, waardoor de nieuwe VW Sharan opnieuw bespreekbaar wordt binnen de fleetpolitiek van bedrijven. Met zijn 143 g/km blijft hij net onder de grens van 145 g/km en stelt zo 75% fiscale aftrekbaarheid veilig. De 2.0 TDI rijdt bijzonder soepel, zacht en stil. De motor is helemaal in harmonie met de roeping van de Sharan, wat nog meer tot uiting komt in combinatie met de DSG-schakelmechaniek. De auto heeft absoluut geen last van de typische MPV-kwaaltjes als deinen of schommelen. Hij rijdt als een berline en dat was ook de bedoeling van de ingenieurs, die de Passat als referentie namen. Het interieur geeft geen krimp en is absoluut vrij van enig parasietgeluid. Opvallend is ook de stilte van het koetswerk, waaraan duidelijk gewerkt is in de windtunnel, gezien de afwezigheid van windgeruis, ook ter hoogte van de spiegels! Het stuur is niet overbekrachtigd en verzekert een goede communicatie met de weg. Met de 170 pk krachtige 2.0 TDI onder de kap, laat de Sharan helemaal voelen hoe goed zijn wegkwaliteiten wel zijn. Zo uitgerust is het een volwaardige reispartner voor lange trajecten.