Voor alle markten hanteert VW dezelfde drie uitrustingsniveaus: Trendline, Comfortline en Highline. Daarnaast is er keuze tussen een inrichting met 5, 6 of zitplaatsen. Bij de versie met 6 plaatsen gaat om 6 identieke en veelvuldig instelbare comfortzetels, verdeeld over drie rijen. Elke Sharan heeft standaard recht op een manuele airco (Climatic), elektrisch bediende ruiten voor en achter, een multifunctionele display centraal tussen de klokken van het instrumentenbod, centrale vergrendeling, hoogteregeling voor de bestuurdersplaats en een basisradio/CD (RCD 210). Beter aangepast aan de roeping van de Sharan is de geheel nieuw ontwikkelde Climatronic airco, die een regeling over drie zones toelaat (bestuurder, voorste passagier, achtercompartiment) en elke inzittende met persoonlijke luchtmonden verwent. Bovendien is deze klimaatregeling voorzien van een gescheiden systeem met afzonderlijke regelmogelijkheden voor het achtercompartiment.
Op de kwaliteit van het meubilair valt niets aan te merken, maar ondanks rijkelijk veel plaats en uitstekende regelmogelijkheden voor zetel en stuur, voelt de stuurpositie wat onwennig aan. De bestuurder zit als in een busje, terwijl de nieuwe Sharan als MPV nu juist alles behalve het oubollige busjesimago kan worden aangewreven. Op de tweede rij vinden we individuele zetels die over 160 mm in de lengte verstelbaar zijn en waarvan de rugleuning een regelbereik van 20° bezit. De buitenste plaatsen kunnen optioneel met geïntegreerde kinderzitjes geleverd worden. Als auto met familiale roeping voorziet de Sharan in een permanente monitoring op het dragen van de gordels op alle zitplaatsen (gordelverklikker). De 'Easy Entry'-functie maakt de toegang tot de eventuele derde zetelrij bijzonder comfortabel. De zitting van de buitenste zetels op de tweede rij klappen onder een hoek van 20° omhoog, zodat zitting en rugleuning bijna in elkaar verlengde komen te liggen. Vervolgens glijdt het geheel tot tegen de voorste zetelruggen, waardoor een brede instapopening naar achter ontstaat. Nog een belangrijke vernieuwing is de introductie van het 'EasyFold'-zetelsysteem, waarmee de zetels niet langer moeten worden uitgenomen om extra laadruimte te creëren. Sjouwen en het missen van het zitmeubilair dat in de garage is achtergebleven behoort dus tot het verleden. De tweede en eventueel ook derde zetelrij verdwijnt met enkele lichte ingrepen volledig in de vloer van de Sharan, waarna een perfect vlakke laadvloer ontstaat. Achter de tweede zetelrij wacht een 1,3 m lange laadvloer, goed voor een laadvolume van 711 l tot aan de bovenkant van de rugleuning bij de 7-zitter of zelfs 885 l bij de 5-zitter. Een gemakkelijk te monteren scheidingsnet laat toe om de volledige binnenhoogte van de Sharan te benutten, wat het laadvolume tot 1167 l laat stijgen voor de 7-zitter en 1339 l voor de 5-zitter. Wanneer ook de tweede zetelrij in de vloer verdwijnt, ontstaat een 2,1 m diepe laadvloer, goed voor 2297 l laadvolume bij de 7-zitter en 2430 l bij de 5-zitter. Wie de Sharan veelvuldig als lastezel wil inzetten, kan best de optie 'Cargomanagement-System' bijbestellen om orde te scheppen en losse voorwerpen vast te verankeren.
Het interieur van de nieuwe Sharan houdt een groot aantal bergvakken paraat, waaronder royaal bemeten portierbakken. In de voorste portieren is een houder geïntegreerd voor 1,5 l flessen; in de schuifdeuren achteraan kunnen 1 l grote flessen houvast vinden. Bovenop het dashboard zit een 3,2 l groot bergvak. VW laat de Sharan-klant keuze tussen verschillende audio- en navigatiesystemen. Het gaat om goede bekenden als de RNS 315 en RNS 510. Daarop kunnen nog verdere uitbreidingen besteld worden als aansluitingen voor draagbare muziekspelers, het schitterende 300 W krachtige Dynaudio-Soundsystem - een absolute aanrader voor muziekliefhebbers - en handenvrij-oplossingen voor de telefoon.