Het design ontstond onder de leiding van de veel geprezen Walter de Silva, verantwoordelijk voor het design van alle merken binnen het VW-Concern en Klaus Bischoff, chief designer voor VW. De nieuwe Sharan meet 4,85 meter lang, 1,9 m breed en is 1,72 m hoog. Zijn lengte groeide met liefst 22 cm tegenover het voorgangermodel, maar het gewicht kon goed in toom worden gehouden, zodat de balans zelfs ruim 30 kilogram lichter aanwijst. Veelbelovend is de 2,92 meter grote wielbasis, die deze van de Renault Espace overklast. Het ontwerpteam is er ook in geslaagd de Sharan een uitstekende aerodynamica mee te geven: 0,299. De frontpartij van de Sharan maakt hem meteen herkenbaar als een VW. Hij neemt zowat alle trekjes van de actuele Golf-generatie over. Dat uit zich in de V-vorm die de koplampblokken met het radiatorrooster vormen en de donkere achtergrondkleur voor de grille. De koplampblokken laten duidelijk twee afzonderlijke lichtunits zien. Standaard monteert VW H7-halogeenlicht. Optioneel zijn Bi-Xenon koplampen leverbaar, wat gepaard gaat met een goed herkenbare LED-lichtlijn rond de buitenste lichtunit voor het invullen van de daglichtfunctie. De optie Bi-Xenon gaat bovendien gepaard met dynamische bochtenverlichting (advanced frontlighting system /AFS). Zowel de standaard H7 koplampen als de Bi-Xenon koplampen kunnen aangevuld worden met een automatische grootlichtschakeling bij snelheden boven 120 km/u. Met behulp van een camera worden de aanwezige lichtbronnen gedetecteerd en past het systeem de verlichting van de auto aan om in elke situatie de meest optimale verlichting van de weg te verzekeren.
De nieuwe Sharan is standaard uitgerust met twee schuifdeuren achteraan, die in drie rails lopen. Ze laten zich optioneel ook elektrisch bedienen via de deurgreep, de afstandsbediening of een schakelaar op het dashboard. Eveneens optioneel is de elektrische bediening van de kofferklep en de mogelijkheid een panoramisch dak te laten monteren. Dat heeft een drievoudig oppervlak in vergelijking tot een klassiek schuifdak. Het voorste deel loopt tot net voorbij de B-stijl en wordt elektrisch bediend. Het achterste gedeelte is vast. Het toegepaste glas absorbeert 99% van de UV-stralen, zodat de opwarming van het interieur beperkt blijft. Bovendien is er een elektrisch bediend zonnescherm over het volledige glasvlak. Niet minder interessant is de optioneel verkrijgbare uitzwenkbare trekhaak, daar de Sharan met dieselmotorisatie een flinke sleep aankan.
Gezien de behoorlijk grote afmetingen van de nieuwe Sharan zijn de (optionele) parkeerassistentiesystemen warm aanbevolen. VW laat keuze uit maar liefst vier mogelijke opties! Het eenvoudigste systeem is de Park Pilot, die met de bekende sensoren gekoppeld aan een akoestisch signaal voor- en achteraan waakt. Vervolgens is er de camera-assistentie achteraan, gekoppeld aan het beeldscherm van de navigatie (eveneens optioneel). De meest tot de verbeelding sprekende uitrusting is de Park Assist, die de Sharan helpt parkeren in een ruimte die amper 80 centimeter langer is dan de auto. Bovendien helpt het meest gesofisticeerde systeem bij het parkeren in parkeerplaatsen haaks op de rijbaan, in bochten of tussen bomen. Daartoe komen een dozijn ultrasoonsensoren in actie - 4 voor, vier achter, twee aan elke zijkant - met een meetbereik tot 4,5 m. Het systeem wordt geactiveerd door een toets op de middenconsole en stuurt volledig automatisch. De bestuurder moet enkel gas geven en remmen. Waar nodig beperkt het systeem zelf de snelheid tot maximaal 7 km/u. Akoestische signalen en een afbeelding in het multifunctionele display centraal in het dashboard informeren de bestuurder over het verloop van het parkeermanoeuvre. Tenslotte helpt de Park Assist ook bij het wegrijden uit een parkeerplaats, zelfs wanneer anderen de vrije ruimte tot een halve meter beperkt hebben!