Citroën plaatst de DS3 met 1.6 HDI dieselmotor in twee uitvoeringen op zijn prijslijst, ongeacht hun gelijkblijvend vermogen van 92 pk. Er is een variant met 104 g/km CO2-uitstoot vanaf 18.736 euro en een variant met 99 g/km CO2-emissie die 19.036 euro moet kosten. In beide gevallen gaat het om de 'SoChic'-aankleding. Beide motoren voldoen aan de Euro V norm en ontstonden vanuit een samenwerking tussen Ford en PSA. Ze worden gevolgd door een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen. Een typisch Frans, maar zeer toe te juichen uitrustingsdetail, is de standaard aanwezige oliepeilaanduiding.
De 1.6 HDI in onze testauto toonde zich een vlotte motor, die heel wat werklust aan de dag legt. Hij reageert lekker spontaan op het gaspedaal, met uitzondering van te lage toerentallen (< 1900 tr/min) en dat in alle versnellingen. Erg hongerig naar hoge toerentallen is hij niet, wat al blijkt uit het specificatieblad, dat het vermogen laat pieken bij een lage 3.750 tr/min. De toerentellernaald klimt wel omhoog, maar op het eigen tempo. Jammer genoeg voelt de schakelmechaniek niet zo prettig aan. Het schakelen gaat stroef, alsof de pook gewoon wil blijven waar hij is. Van een gebrek aan precisie kunnen we de bak alleszins niet beschuldigen. Het geluid van de aandrijving is eerder discreet, niet opdringerig.
De Citroën DS3 biedt een aangenaam stuurgevoel. De stuurinrichting is niet heel direct, maar wel consistent en laat tot onze vreugde vooral geen onnatuurlijk overbekrachtigd gevoel na. Wel stelden we licht voelbare motortrillingen vast in het stuur. De DS3 blijkt ondanks zijn assertieve verschijning toch eerder op comfort dan op sportiviteit georiënteerd. Hij overtuigt met een prettige en veilige wegligging, zonder het befaamde gocart-gevoel van de MINI te evenaren.