Het succes van de MINI heeft al heel wat marketingafdelingen bezig gehouden. De herinterpretatie van het Britse origineel uit de jaren vijftig - British Motor Corporation (BMC) lanceerde het model in 1959 - door het Duitse BMW is in recordtijd uitgegroeid tot een kaskraker van formaat. Nu de tweede generatie van de MINI al een tijdje van de band loopt, blijft BMW verder creatief omgaan met het merk-DNA om steeds weer nieuwe modellen te creëren. Met succes overigens. Fiat liet zich door het succes van de MINI aanporren om de 500 opnieuw uit te vinden; ook al een model dat het eerste levenslicht zag in de jaren vijftig. In 1957 rolde in Turijn de eerste 500 Nuova van de band.
En dan is er Citroën, een merk met een bijzonder verleden, een geschiedenis boordevol unieke, creatieve en ronduit eigenzinnige automodellen. We denken onmiddellijk aan de 'Traction', de ID en DS, uiteraard aan de 2CV en afgeleiden als de Mehari, de onvergetelijk mooie SM! Citroën heeft de laatste jaren keihard gewerkt aan zijn productkwaliteit - en dat verdient een grote pluim! - maar liet daarbij de creativiteit die ooit zo typerend was voor het merk naar het achterplan verdwijnen. Dat kregen ze zelf ook in de gaten en dat was de aanzet om het DS-programma in het leven te roepen. De DS3 is de eerste telg uit de op stapel staande DS-familie, die moet uitgroeien als een nieuwe designlijn, opvallend en veel radicaler dan wat we van het merk normaal te zien krijgen. De letters DS staan dan ook voor een exclusief productaanbod naast het hoofdgamma. Deze Citroën-telg 'buiten het gamma', positioneert zich als buitenbeentje dat het merk Citroën op een andere manier in de spots wil plaatsen. Anders dan de MINI wil de DS3 geen retro-auto zijn, maar de status van kultauto ambieert hij net zozeer als de Duitse Brit! In zijn reclamevoering hanteert Citroën zelfs de slogan 'anti-retro'. De DS3 beoogt luxegevoelige en op individualiteit beluste autoliefhebbers, die graag zelf de hand willen hebben in het design van hun auto. Daarom is hij beschikbaar in een veelvoud van uitvoeringen - Chic, SoChic en SportChic - die iedereen naar eigen inzicht kan sturen. Dak, koetswerk, buitenspiegelbehuizingen, velgen... kunnen gekozen worden volgens eigen smaak. In het interieur dat plaats biedt aan 5 inzittenden, kunnen de dashboardstrook, de knop van de schakelpook en nog heel wat andere details uitgevoerd worden in een brede waaier kleuren en materialen.
De Citroën DS3 met 1.6 HDI dieselmotor, goed voor 90 pk, verschijnt in de prijslijst vanaf 18.736 euro. Daarvoor krijgt de koper het 'SoChic'-uitrustingsniveau. De MINI, die onbetwistbaar inspirerend werkte op het Citroën ontwerpteam, staat met vergelijkbaar krachtige dieselmotor genoteerd als One D tegen 18.200 euro. Dankzij een 104 g/km lage CO2-uitstoot genieten ze allebei ook nog een overheidskorting van -15% op de factuur, voor zover het een particuliere aankoop betreft. Speuren naar concurrenten levert slechts een magere oogst op. Er is de kersverse Audi A1, die met 1.6 TDI dieselmotor en eveneens 90 pk vanaf 17.950 euro in de prijslijst genoteerd staat, doch geen overheidskorting geniet. Dat ligt anders voor de A1 met 105 pk krachtige 1.6 TDI (103 g/km), die 18.950 euro genoteerd staat in Attraction-uitvoering. De Alfa Romeo MiTo mag ook niet uit het oog verloren worden. Hij kost met 1.3 JTDM motor - 95 pk en 104 g/km CO2-uitstoot - 17.150 euro en geniet tevens de -15% overheidssteun. De VW New Beetle hoort hier als model eigenlijk thuis, maar valt uit de boot omdat hij het zonder moderne dieselkrachtbron moet stellen.