Zijn bijzondere karakter komt tot uiting in een origineel design: een 'zwevend' dak, een spoiler in de vorm van een haaienvin die de gordellijn van het koetswerk extra dynamiek bezorgt, of nog zijdelingse luchthappers met LED-verlichting die de voorkant een eigen look geeft. De DS3 bestaat in een veelvoud van uitvoeringen die iedereen naar eigen believen kan creëren. Personaliseren is het toverwoord. Dak, koetswerk, buitenspiegelbehuizingen, velgen... kies maar raak volgens je eigen smaak. Zo zijn er 4 dakkleuren combineerbaar met 11 koetswerkkleuren, goed voor 38 verschillende combinaties. Bovendien is er keuze uit een waaier grafische decoratiemotieven voor datzelfde dak... De kleurkeuze herhaalt zich voor de achteruitkijkspiegelkappen, met chroom als toetje. Hij maakt een gespierde indruk met zijn 3,95 m lengte, 1,71 m breedte en een hoogte van 1,46 m. Frontaal vallen de grote luchthapper op - Peugeot deed het hem voor - die hier echter grotendeels gesloten is gehouden en het snorretje erboven, dat in 't oog springt door de verchroomde uitvoering. Het optische samenspel van luchthapper en snorretje laat de DS3 smaller ogen dan hij eigenlijk is. Heel geslaagd zijn de wat achteruit getrokken, verticale LED-strips, die de eigenlijke breedte van het koetswerk markeren. De koplampblokken bieden vanzelfsprekend een inkijk op de lichttechniek, maar zijn ietwat minder nadrukkelijk op de flanken doorgetrokken dan vandaag algemeen gebruikelijk.
Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een sterk naar achter geplaatste achteras, enkele markante koetswerkplooien en de donker getinte ruiten, die bijna één geheel vormen met de eveneens donker gekleurde raamstijlen. Dat maakt dat het dak gaat zweven of er afhankelijk van de koetswerkkleur zelfs helemaal niet lijkt te zijn! Op onze testwagen waren 16" aluvelgen gemonteerd met Michelin Energy 195/55 R16, om de groene strekking consequent verder te zetten. Terloops: liefst 11 verschillende velgen staan de DS3-koper ter beschikking. Achteraan vallen de massieve achterschort en geprononceerde dakspoiler op, evenals het groot centraal op de kofferklep aangebrachte DS-logo. De achterlichtblokken ogen bijna sober in vergelijking tot de blikvangerfunctie die de DS3 kreeg aangemeten.