Het succes van de MINI heeft al heel wat marketingafdelingen bezig gehouden. Nu de tweede generatie van de MINI al een tijdje van de band loopt, blijft BMW verder creatief omgaan met het merk-DNA om steeds weer nieuwe modellen te creëren. Fiat liet zich door het succes van de MINI aanporren om de 500 opnieuw uit te vinden; ook al een model dat het eerste levenslicht zag in de jaren vijftig. En dan is er Citroën, een merk met een bijzonder verleden, een geschiedenis boordevol unieke, creatieve en ronduit eigenzinnige automodellen. We denken onmiddellijk aan de 'Traction', de ID en DS, uiteraard aan de 2CV en afgeleiden als de Mehari, de onvergetelijk mooie SM! Citroën heeft de laatste jaren keihard gewerkt aan zijn productkwaliteit - en dat verdient een grote pluim! - maar liet daarbij de creativiteit die ooit zo typerend was voor het merk naar het achterplan verdwijnen. De DS3 is de eerste telg uit de op stapel staande DS-familie, die moet uitgroeien als een nieuwe designlijn, opvallend en veel radicaler dan wat we van het merk normaal te zien krijgen. De letters DS staan dan ook voor een exclusief productaanbod naast het hoofdgamma. Anders dan de MINI wil de DS3 geen retro-auto zijn, maar de status van kultauto ambieert hij net zozeer als de Duitse Brit! In zijn reclamevoering hanteert Citroën zelfs de slogan 'anti-retro'. De DS3 beoogt luxegevoelige en op individualiteit beluste autoliefhebbers, die graag zelf de hand willen hebben in het design van hun auto. Daarom is hij beschikbaar in een veelvoud van uitvoeringen - Chic, SoChic en SportChic - die iedereen naar eigen inzicht kan sturen. Dak, koetswerk, buitenspiegelbehuizingen, velgen... kunnen gekozen worden volgens eigen smaak. In het interieur dat plaats biedt aan 5 inzittenden, kunnen de dashboardstrook, de knop van de schakelpook en nog heel wat andere details uitgevoerd worden in een brede waaier kleuren en materialen.
De Citroën DS3 met 1.6 HDI dieselmotor, goed voor 90 pk, verschijnt in de prijslijst vanaf 18.736 euro. Daarvoor krijgt de koper het 'SoChic'-uitrustingsniveau. De MINI, die onbetwistbaar inspirerend werkte op het Citroën ontwerpteam, staat met vergelijkbaar krachtige dieselmotor genoteerd als One D tegen 18.200 euro. Dankzij een 104 g/km lage CO2-uitstoot genieten ze allebei ook nog een overheidskorting van -15% op de factuur, voor zover het een particuliere aankoop betreft. Speuren naar concurrenten levert slechts een magere oogst op. Er is de kersverse Audi A1, die met 1.6 TDI dieselmotor en eveneens 90 pk vanaf 17.950 euro in de prijslijst genoteerd staat, doch geen overheidskorting geniet. Dat ligt anders voor de A1 met 105 pk krachtige 1.6 TDI (103 g/km), die 18.950 euro genoteerd staat in Attraction-uitvoering. De Alfa Romeo MiTo mag ook niet uit het oog verloren worden. Hij kost met 1.3 JTDM motor - 95 pk en 104 g/km CO2-uitstoot - 17.150 euro en geniet tevens de -15% overheidssteun. De VW New Beetle hoort hier als model eigenlijk thuis, maar valt uit de boot omdat hij het zonder moderne dieselkrachtbron moet stellen.
Het getuigt van heel wat moed om als massaconstructeur een model als de DS3 te lanceren. Daarvoor alleen al verdient Citroën onze waardering. De door ons geteste uitvoering charmeert met een aangename werklustige motor - echter zonder sportieve ambities - en een prettig stuurgevoel en dito weggedrag. De DS3 is een leuk ogende verschijning op de weg en het is ook best aangenaam verblijven aan boord. Welke van de vele combinatiemogelijkheden voor de aankleding uiteindelijk op de bestelbon verschijnt, is heel persoonlijk en dat was ook zo de bedoeling van Citroën. We moesten vaststellen dat sommige details van de aankleding zich eerder negatief manifesteerden - krasgevoelig, spiegelende oppervlakken - maar dat doet geen afbreuk aan de algemeen goede assemblagekwaliteit. In een tijd dat autoplezier tot onze grote spijt elders dient gezocht te worden dan onder de motorkap, is de Citroën DS3 een zeer geslaagd 'actueel' product. De prijsstelling tegenover zijn vrijwel enige concurrent is eveneens correct.