Nauwelijks enkele jaren geleden kon je Nissan wel omschrijven als betrouwbaar of robuust (zeker in het geval van hun 4x4's), maar je moest al stevig aan de pepmiddelen gezeten hebben om de associatie met trendy, cool of hip te maken. Maar sinds Nissan de Primera en Almera afloste voor één model; een SUV nog wel, is er veel veranderd. Die Qashqai is immers een gigantisch succes. In ons land is één op twee verkochte Nissans een Qashqai en liefst 80% van de klanten wordt afgesnoept bij een ander merk.
Klinkende cijfers die het merk er ongetwijfeld toe aangezet hebben om de inzet te verhogen. Nissan wil de stunt graag nog eens overdoen met een compacter aanbod. De nieuwe creatie heet Juke (dat spreek je uit als het begin van Juke Box - dus met een D aan het begin) en moet - nog steeds volgens de constructeur - een alternatief vormen voor de compacte hatchback.
Het aanbod bestaat uit drie motorversies. De instapper wordt een atmosferische 1.6l met 117pk en 159Nm, gekoppeld aan een manuele vijfbak - van u vanaf € 16.550. Dieselen kan vanaf € 18.150 met de bekende 110pk en 240Nm sterke 1.5dCi die steeds recht heeft op een handbediende zesbak. Tot slot is er nog een fonkelnieuwe direct ingespoten 1.6l turbo met 190pk en eveneens 240Nm die bestaat in vierwielaangedreven uitvoering met CVT-automaat voor € 25.150 en een voorwielaangedreven versie met zesbak die € 21.950 kost. Het is die laatste die we in deze eerste test aan de tand voelen.