De Juke springt niet alleen uit de band door z'n moeilijk uit te spreken naam. Als je niet graag af en toe in de kijker loopt (of rijdt), is deze nieuwe Nissan niets voor u. Het studiemodel dat in 2009 onder de naam Qazana werd voorgesteld op het Autosalon van Genève, was een buitenbeentje. De smoel met breed uitgesmeerde radiatorgrille, opvallende ronde koplampen, laag liggende mistlichten maar dan weer zeer hoog gemonteerde standlichten is "apart". Net als de aflopende daklijn, de hoog over de oren getrokken schouderlijn, pijlvormige achterlichten, gecamoufleerde deurkrukken in de achterportieren en de druk belijnde flank met overgedimensioneerde uitpuilende wielbogen. Studiemodellen dienen nu eenmaal om op te vallen. Alleen; Nissan heeft nauwelijks wijzigingen aan de productieversie aangebracht.
Het seriemodel heeft al het bovenstaande plus de inmiddels obligate (letterlijk - één of andere regelneef bij de EU heeft besloten dat het een goed idee is om voetganger, fietsers, kinderwagentjes en complete roomijsstalletjes te verstoppen achter knoerten van zijspiegels) gigantische buitenspiegels. Nissan gaat uit van een love-it-or-hate-it-effect, maar oordeel in elk geval niet tot je de Juke in het verkeer hebt gespot. Daar komt het model merkbaar beter tot z'n recht.
Met een breedte van 1,76m en een hoogte van 1,56m is de Juke breder en lager dan de Cube en de Note. Nissan beweert dat de Juke met een lengte van 4,13m in het B-segment thuishoort, maar wij leggen de grens is dat immer uitdijende (letterlijk - de auto's worden bij elke generatiewissel groter) segment op 4 meter. Wat er ook van zij; er is nog steeds een comfortabele marge van 20cm met grote broer Qashqai.