De Qashqai die tegelijk de Almera en de Primera verving is ondanks z'n nauwelijks uitspreekbare naam een regelrecht verkoopssucces. Niet moeilijk dus dat Nissan die stunt graag nog eens herhaalt. De Juke (spreek je uit als in Juke Box) moet in het B-segment de stunt van de Qashqai herhalen en 80% klanten van andere merken afsnoepen. Nissan gooit 3 versies in de strijd. Een 1.5 diesel met 110pk vanaf € 18.150, een atmosferische 1.6 die al voor € 16.550 van eigenaar wisselt en een turbo met hetzelfde slagvolume; goed voor 190pk en te koop vanaf € 21.950. Die laatste hebben we al kunnen proeven, ook al komt het model bij ons pas in oktober op de markt.
De Juke scoort op z'n minst punten voor originaliteit. Z'n 4,13m lange, 1,76m brede en 1,56m hoge koets is op wat details na gelijk aan die van de Qazana; het studiemodel uit 2009. Iets wat toch niemand had zien aankomen. Evenveel durf toont Nissan aan de binnenzijde, met elementen die aan een motorfiets ontleent zijn - zoals de middentunnel. Toch is het praktische aspect niet vergeten - er is aardig wat bergruimte om de eerder beperkte kofferinhoud van 251l aan te vullen. Ergonomisch zit alles snor, vooraan is het plaatsaanbod zeer bevredigend, maar achteraan valt de oase aan centimeters minder groen uit dan eerst verwacht.
Nissan heeft z'n B-platform (van de Cube en Note) voor de gelegenheid behoorlijk stug afgesteld. Dat zorgt voor een strak weggedrag, maar helaas ook vaak voor een gebrekkige filtering. Je kan je uitleven met drie verschillende instellingen voor gaspedaalrespons en elektrische stuurbekrachting. Alle drie voelen ze artificieel aan. De testmotor heeft niet alleen 190pk, maar ook 240Nm. Ruim voldoende om de Juke vlot door het verkeer te loodsen. De top bedraagt 215km/u, de sprinttijd 8 tellen en het opgegeven verbruik 7 liter. En om in schoonheid te eindigen; ook de standaard veiligheidsuitrusting is top - zes plofkussens en stabiliteitscontrole zijn steeds inbegrepen.
De eindconclusie? De Juke speelt duidelijk in op de persoonlijke smaak van de klant. Dus je houdt ervan. Of niet. Je maakt er alvast een statement mee en dat moest ook - Nissan ziet de even individualistische Mini Countryman immers als een concurrent.