De basisafstelling van het onderstel is dat van de Polo GTi want ook de A1 ligt 15 mm lager. Demping en rubbers van het subframe werden aangepast maar het geheel is, zoals eerder gezegd, aan de stugge kant. Ook de besturing komt uit de Polo. Het elektrohydraulische systeem reageert prima bij het insturen maar is vrij kunstmatig rond de neutraalpositie (rechtdoor rijden). Om het vermogen efficiënt op het asfalt te krijgen, beschikt elke A1 over een elektronisch gesimuleerd sperdifferentieel waarbij het doorslippende wiel aan één wielzijde wordt afgeremd ten voordele van het wiel met voldoende wegcontact. Het weggedrag is zeer neutraal. De kleine Audi profiteert hier ook van zijn beperkte lichaamsgewicht van 1.040 kg. Erg laag en toch is het koetswerk niet uit aluminium, wel uit stijf en vrij dun staal. Een relatief laag startgewicht heeft onvermijdelijk een positieve invloed op het verbruik.
Het motorpalet bestaat uitsluitend uit turbomotoren. De basismotor is meteen de jongste van het gamma. Deze 1.2 TFSI viercilinder is 86 pk sterk en levert 160 Nm aan trekkracht. In andere VW-producten levert die 105 pk maar het vermogen werd teruggeschroefd zodat er een redelijke trap zit tussen deze 1.2 (5,1 l/100 km en 118 g CO2/km) en de krachtiger 1.4 TFSI (122 pk). De basismotor voldoet ruimschoots en geeft nooit het gevoel onder gemotoriseerd te zijn omwille van de trekkracht die over een breed toerentalgebied beschikbaar is. Dieselklanten komen altijd bij de 1.6 TDI terecht. Die heeft een roetfilter en levert 90 of 105 pk. Omwille van de lage CO2-emissie komt die in aanmerking voor een ecopremie. Of zo'n diesel met DPF-filter ook de geschikte keuze is voor een stadswagen die meestal korte trajecten rijdt, is een ander paar mouwen.
De basis 1.2 is zonder meer de stilste en meest homogene keuze. Bovendien is die (de overheidssteun aan roetrijders even buiten beschouwing gelaten) ook duidelijk beterkoop dan de diesel. De basismotor betaal je minimum 15.950 €, de dieselversie met 90 pk kost 2.000 € extra. De 105 pk diesel is nog 1.000 € duurder. De topmotor (1.4 TFSI met 122 pk), te herkennen aan de dubbele uitlaat, kost 18.450 € en krijgt standaard een manuele zesbak. Voor 1.700 € extra kan je hem met de gerobotiseerde S-tronic-transmissie, voorzien van zeven versnellingen hebben.