Sinds de aankondiging dat Audi met een A1 zou komen, zijn heel wat consumenten geïnteresseerd aan het wachten. Geduld is een deugd. Ze kwam van pas, want Audi heeft zich niet laten opjagen. Maar nu is de A1 er. Met een compact wagentje dat aan premiumnormen voldoet, hoopt de Zuid Duitse constructeur te scoren. De basisprijs blijft net onder de 16.000 €.
Hoewel ze het bijna vergeten waren, heeft Audi weldegelijk een traditie in kleine wagentjes , gebouwd vanaf een compact VW-platform. In de jaren zeventig deden ze dat aanvankelijk met de Audi 50 die niets meer of minder was dan een gepimpte Polo. Twintig jaar later was het de beurt aan de eigenzinnige A2. Die laatste was de pionier van de micro-MPV en had een aluminium koetswerk om erg zuinig te zijn. De 3L-versie ervan met gerobotiseerde versnellingsbak was de meest spaarzame variant. De auto was geen succes. De komst van de A1, maakt evenwel uitgerekend die A2 een hype op de tweedehandsmarkt.
Deze A1 tapt uit een heel ander vaatje want Audi wil haar kleinste telg als premium en sportief in de markt zetten. Daarvoor gebruikt Ingolstadt rationele elementen: fraaie uitrustingsmogelijkheden naast een krachtig en modern motorenpalet. Dure accessoires als een actieve ophanging of doorgedreven gebruik van aluminium voor het koetswerk bijven deze keer achterwege.
Deze Audi moet het verschil maken door op te vallen. Tweekleurige koetswerken en talloze mogelijkheden om de A1 te personaliseren zijn legio. Kortom, ook Audi heeft zijn "Mini-killer" klaar ... en die zal pas na de zomervakantie in de toonzalen staan hoewel de productie in nu al Vorst op volle toeren draait.