Opel heeft de Meriva bedacht met een bijzonder stevige structuur. Die moet het mogelijk maken om bij de EuroNCAP crashtests een meer dan behoorlijke score (lees: vijf sterren) te sprokkelen. Veel extra inspanningen heeft de anderssoortige portieropstelling niet gevergd. Opel behoudt een B-stijl. Enkel het slotmechanisme is opnieuw ontwikkeld. Kwestie van zo veel mogelijk te verhinderen dat een achterdeur al rijdend geopend wordt.
Om de Meriva op de weg te houden als de bestuurder het onderstel tot het uiterste tergt, is stabiliteitscontrole standaard. In dit segment is dat nog geen evidentie. De elektronische regeldoos omvat uiteraard ook nog ABS met onder- en overstuurcontrole en een remkrachtverdeler die de twee hiervoor genoemde functies grotendeels overbodig maakt. En omdat dit kleine busje uiteraard beginnende gezinnen moet kunnen accomoderen zijn er ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen achteraan. Dat klinkt als een uitstekend rapport, niet? Helaas rust Opel de instapversies met slechts twee frontale airbags uit en dat is in deze tijden eerder karig. Zij-airbags en gordijnairbags zijn er vanaf het tweede uitrustingsniveau.