Met de in 2003 gelanceerde eerste generatie van de Meriva toonde Opel zich een trendzetter. De massaconstructeurs hadden de mogelijkheid om compacte afmetingen te koppelen aan de flexibiliteit van een monovolume en een bescheiden prijskaartje nog niet overwogen. En dat de Meriva voldoet aan een reële behoefte is gebleken uit de verkoopscijfers. Opel verkocht al meer dan een miljoen stuks. Zelfs na 7 jaar is nog steeds één op vier verkochte modellen in het segment een Meriva. Dat marktdeel is, mede dankzij het succes van de Opel, behoorlijk bevolkt geraakt. Je moet er met de ellenbogen werken. Dat hebben de Duitsers natuurlijk ook in de gaten. Daarom wordt deze Meriva groter. Hij schurkt zelfs tegen de afmetingen van een Mercedes B-Klasse aan. Flexibiliteit is nog steeds het toverwoord, maar de klant gaat niet langer een verstandshuwelijk aan. Er mag ook wat passie in zitten.
Het gamma omvat een 1.4 benzine met 100pk (€ 15.350), een 1.4 Turbo met 120pk (€ 18.300) en eenzelfde blok met 140pk en een zesbak in plaats van een vijfbak (€ 19.100). Dieselen kan met een 1.3 JTD met 75pk vanaf € 16.450. Er is een 95pk sterke EcoFlex-editie van dezelfde motor voor € 17.000, maar die stoot met 124gr CO2 amper 5gram minder uit dat de 75pk sterke editie en komt niet voor overheidssteun in aanmerking. En dan zijn er nog de 1.7 CDTi's. Die zijn 100, 110 of 130pk en hebben een vanaf-prijs tussen € 19.700 en € 20.000.