De Meriva was de kleinste, echte (flexibele) monovolume. En aan dat briljante idee dankt het model z'n succes. Vasthouden aan die formule, zou je denken... maar niets is minder waar. De nieuwe Meriva wordt een flinke maat groter. Z'n lengte groeit tot 4,3m, de breedte tot 1,81m en de hoogte tot 1,61m. Jawel - daarmee is de Meriva nu de grootste telg van het compacte segment dat het product zelf creëerde. Al die extra centimeters worden wel netjes ingekleurd. De eerste generatie oogde vooral functioneel. Een gebruiksvoorwerp. Ditmaal is de kleine goedzak ook best sexy. Aantrekkelijke kijkers, wulpse oplopende plooilijnen, een aflopende daklijn, geaccentueerde wielbogen en natuurlijk de speelse ‘knik' in de raamlijn. En het kan zonder binnenin kostbare centimeters te offeren.
Natuurlijk moeten we het hier ook eens uitgebreid hebben over de nieuwe "Party Piece" van de Meriva: de deuren. Opel zocht naar een betere, meer flexibele invulling van de achterste portieren. Het overwoog schuifdeuren, maar omdat je een geleidingsrail moet inwerken en het geheel behoorlijk zwaar is, zag het daar al vroeg in het ontwikkelingsproces van af. Het koos voor tegengesteld openende portieren. Die werden veelvuldig gebruikt tot de jaren '50 maar werden toen verboden. Het mag pas weer sinds 2006, dankzij het pionierswerk van Rolls Royce. Het heeft veel weg van een design gimmick, een aardigheidje, een nogal vergezochte manier om je van de concurrentie te onderscheiden, maar misschien is er meer aan de hand.
Naar achteren openzwaaiende achterdeuren hebben een aantal duidelijke voordelen. Op de achterbank plaatsnemen vergt duidelijk minder inspanning. Het is natuurlijker en gaat soepeler. En als je achteraan een kinderzitje moet monteren (al dan niet met bijhorende peuter) dan belast dat de rug merkbaar minder. En kinderen zijn er wild van (daarom wil Opel dat u uw kinderen meeneemt op kennismakingsdag met de Meriva in het dealernet). Dankzij de glooiende raamlijn kunnen de ukkies ook makkelijk buiten kijken. Dat scheelt 5cm. En de openingshoek groeide tot bijna 90°, dus je hebt tussen de openstaande voor- en achterdeur voldoende ruimte om uit te stappen. Alleen maar goed nieuws dus? Wel, niet echt. We garanderen je dat je op parkeerplaatsen met parallelparkeren (zoals die van de supermarkt of de bioscoop) niet met vier tegelijk kan uitstappen. Je zal moeten afspreken. Of dat een detail is, of een item dat na verloop van tijd enerverende proporties aanneemt moet de tijd uitwijzen.