Opel heeft in het segment van de compacte monovolumes een duidelijk overwicht. Zelfs na 7 jaar is nog steeds één op vier van de verkochte modellen in het segment een Meriva van de eerste, in 2003 gelanceerde, generatie. De nieuweling wil de drukte die z'n eigen succes teweeg bracht wat ontgroeien en wordt daardoor groter. De tweede Meriva is 4,3m lang, 1,81m breed en 1,61m hoog. Daarmee is hij de grootste in een segment dat eigenlijk om compacte afmetingen draait. Of wat er gebeurt als marketing zich met een goed idee moeit... De tegengesteld openende achterportieren lijken dan weer heel sterk op een gimmick om trendgevoelige kopers te lijmen, maar ze hebben zowaar nut. Op de verwarring die je krijgt bij het in- en uitstappen in parallelparkeerplaatsen na hebben ze weinig echte nadelen. Integendeel; kinderzitjes monteren en in- en uitstappen gaat merkbaar makkelijker.
De Meriva doet aan cocooning. Daarvoor zijn dezelfde interieurtruukjes bovengehaald als bij de Insignia en Astra. Tussen al dat omsluitend, prettig ogend en helaas krasgevoelig plastic kan je je verheugen aan een ongeëvenaarde flexibiliteit. Je kan voor de achterbank nog steeds kiezen tussen drie zitplaatsen in een bank-opstelling of twee individuele zetels. De bediening gaat allemaal vlotter en het koffervolume zwelt tot liefst 400l. De kans bestaat evenwel dat je aandacht als bestuurder van al die goedbedoelde inspanningen afgeleid wordt. Het te horizontaal opgestelde stuurwiel zit ons (letterlijk) wat in de maag.
Benzinemotoren zijn tussen 100en 140pk sterk en diesels zijn er met 75 en 100, 110 en 130pk. Met 1,4 ton op de weegschaal haalt de Meriva in het beste geval de score "adequaat". Je moet het gaspedaal geselen wil je vooruit komen. En in het geval van de instapmotoren is dat vergeefs. Met een gevoelloos stuur en hakerige gangwissels hoef je niet per se in bestuurdersstoel te zitten om van de eigenschappen van de Meriva te genieten. Dat de ophanging vergevingsgezind is en tegelijk de koets voor al te veel rolneigingen behoed, merk je ook op de vier andere zitplaatsen. Standaard stabiliteitscontrole houdt immer een oogje in het zeil - anderzijds moeten de instapversies het met slechts twee airbags stellen.
De vanafprijs voor de benzines bedraagt € 15.350 en dieselen kan zodra je € 16.450 achter de hand houdt.