SCORE BMW 520d Touring
-
Interieur85%
-
Exterieur83%
-
Veiligheid79%
-
Rijgedrag80%
Voelt niet aan als een instapmotor
Lage CO2
Ophanging op slecht wegdek
Zakelijk = fantasieloos
Meer BMW testsMeer?
BMW X1 xDrive 20d
BMW X1 xDrive 20d
BMW 530d / 535i
BMW 530d / 535i
De BMW 520d Touring. Laat ons dat even ontleden... het klinkt als de instapversie van de functionele variant van de fonkelnieuwe 5-Reeks. Die laatste heeft wel een aantal formidabele versies, maar je kan toch bezwaarlijk stellen dat de instapdiesel echt zinnenprikkelend is. En toch is dit weer heel wat mensen van wakker liggen. Want, face it, in een door CO2-uitstoot getormenteerde leasingwereld is dit al waar heel wat hoog op de ladder staande vertegenwoordigers, IT'ers en zelfs executives nog van kunnen dromen. Niet meteen een koopje, die vanafprijs van € 42.900, maar weet dat een hoog ingeschatte restwaarde mirakels verricht de leasekost wordt berekend. Een verbruiksgemiddelde van 5,2l en de CO2-waarde van 137gr/km is voldoende zuinig om al te zware fiscale zweepslagen te vermijden. Ook dat is van tel. De uitgebreide optielijst kan gemeen uithalen naar het budget, maar de CO2-afgifte blijft dezelfde.
Tussen de voorwielen of, nuja, eerder iets erachter, zit het gekende viercilinder dieselblok, nu voorzien van een common-rail injectie die 1.800 bar inspuitdruk laat opmeten en over een potige turboturbine met variabele geometrie beschikt. De eenheid levert 184pk en 380Nm trekkracht. Cijfers waar je tot voor kort een zescilinder voor moest inschakelen. De Touring is groter dan voorheen, ook al zie je dat door het drukke lijnenspel niet meteen. BMW hield wel het vetgehalte in de gaten en daardoor zou de 520d ook nog voldoende marge moeten hebben om 560l bagage (tot 1.670l met de driedelige achterbank in z'n meest nederige positie) te versluizen. Aan de ophanging zal het alvast niet liggen. Een gestuurde luchtophanging met automatische niveauregeling is standaard - zelfs op de instapper. Die heeft voldoende marge om in 8,3 tellen naar 100km/u te sprinten en de zuinigste Touring moet niettemin in staat zijn om 220km/u te klokken. Je kan kiezen of je met de hand een versnelling kiest of het aan een automaat overlaat. Die heeft met zeven verhoudingen één tandwiel meer dan de handbak. Automatisch schakelen kost elke 100km een deciliter extra (of 2 gram/km CO2).
Rijden doet de 520d Touring dan ook niet in als een instapper. Dat kan je je in deze klasse niet permitteren en hetzelfde gaat bijgevolg ook op voor z'n meest directe concurrenten. Bij stilstand laat de diesel zich duidelijk horen, eens op dreef is hij opmerkelijk genoeg slechts achtergrondruis. Het stuur is nog steeds direct, met een uitgelezen en lineair opbouwende weerstand, zij het een tikkeltje gevoelloos. Ook BMW moet leven met de beperkingen van elektrische stuurbekrachtiging. Het weggedrag is bijzonder beschaafd en efficiënt. De filtering is eerder stug en wanneer de ondergrond van minder goede kwaliteit is kan dat gaan enerveren. Typerend voor het merk uit München. De cijfers die de diesel voorlegt maken duidelijk weinig indruk op de aandrijflijn. Niet denken dat je smachtend naar trekkracht de stuurvelg afbijt- de hernemingen volstaan ruimschoots om een inhaalbeweging zonder hartklachten af te werken.
Wie zich graag zo snel mogelijk wentelt in het zakelijk correcte, foutloos afgewerkte en voorspelbaar vormgegeven interieur van deze nieuwe functionele Fünfer kan meteen z'n dealer gelukkig maken. Je handtekening onder bestelbon of leasingcontract zetten kan nu al. De 520d zelf wordt in ons land pas op 18 september officieel gelanceerd.