Bij de Executive-uitvoering combineert Hyundai het beste wat ze op technisch vlak te bieden hebben voor de Santa Fe: de nieuwe 2.2 CRDi dieselmotor, permanente vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen. De nieuwste common rail diesel is standaard uitgerust met een partikelfilter en levert een achtenswaardige 197 pk en 436 Nm koppel. De automatische bak krijgt iets meer koppel te verwerken dan de manuele schakelmechaniek: 436 i.p.v. 422 Nm. Deze nieuwe 2.2 CRDi 16V dieselmotor blijkt een schot in de roos. De niet bepaald compacte en lichte Santa Fe verrast met een aangenaam algemeen werkingscomfort. De motor is soepel en levenslustig onder alle gebruiksomstandigheden. Hij kwijt zich prima van zijn taak en dat meteen na koudstart. Hyundai slaagde erin een goed samenspel tussen motor en automaat te ensceneren. Er is weinig of geen stuiteren merkbaar bij het opschakelen, ook als het gaspedaal brutaal wordt ingetrapt. Op elk ogenblik laten zich de vermogenreserves van de krachtbron vlot aanspreken. Hoewel de automaat ook manueel via de schakelpook kan bediend worden, is daar nooit echt behoefte aan. Het verbruik konden we kortstondig tot 8,0 l/100 km laten dalen, maar 9 - 9,5 l/100 km is een veel realistischer cijfer.
Ook voor wat het onderstel betreft hebben de Hyundai-ingenieurs fraai werk geleverd. De Santa Fe heeft weinig last van verticale schommelbewegingen en wijkt daarmee aangenaam af van wat normaal zo typisch is voor een SUV van dit formaat. Bij slecht wegdek en dwarsnaden gaat de vering hameren, wat ondanks de kwaliteiten van het zitmeubilair goed voelbaar wordt in de rug. De carrosserie blijft er echter rustig bij en heeft geen last van deinen en/of schommelen. De Santa Fe weet bovendien te bekoren met een behoorlijk direct stuurgevoel. Dat maakt dat we hem een aangenaam weggedrag kunnen toedichten. Hij laat zich vlot en snel door bochten sturen en heeft geen last van typische SUV-kwalen als topzwaarte en schommelen. Ook windgeruis, een kwaal waar ondanks de beschikbare kennis en het algemeen gebruik van windtunnels heel wat nieuwe autoproducten onder lijden, is vreemd aan deze Hyundai. Zelfs de grote achteruitkijkspiegels houden het stil! Jammer dat aan boord de airco een domper durft te zetten op de overwegend positieve indrukken: plots gaat de automatische temperatuurregeling flippen en begint het zaakje onaangenaam koud te blazen zonder enige aantoonbare reden. Nog een miskleun is de 'eco'-indicator die misleidt door bij het minste gas geven te doven en groen op te lichten zodra men de voet van het gaspedaal licht. De bijdrage tot groener rijden is dan ook onbestaande!