Tegenover de nieuwste Hyundai's - de iX35 en iX 55 - oogt deze Santa Fe wat log en minder aangepast aan het tijdsbeeld. Zijn recente facelift kan daar maar weinig aan verhelpen. Maar voor heel wat liefhebbers van SUV's heeft hij juist de ideale look. Hij durft nog stoer naar voor te komen, beperkt zijn rondingen en pogingen om via designingrepen bescheidener door het verkeer te waden. De Santa Fe verloochent zichzelf niet en maakt indruk door zijn afmetingen en vormgeving. Anderzijds is hij ondanks zijn mogelijke 4WD uitvoering zoals onze testwagen geen kandidaat voor een namiddag ploeteren in het modderbad. Er zijn geen extra beschermingsmaatregelen onder of aan het koetswerk die uitnodigen om de weg te verlaten. De Santa Fe verkiest netjes op de weg te blijven en daar kan de 4WD onder slechte weersomstandigheden toe bijdragen.
De koplampblokken die een vrijgevige inkijk gunnen op de lichttechniek, grijpen om de hoeken van het koetswerk heen. De mistlichten liggen goed beschermd en laag geïntegreerd in de frontpartij. De standaard aluminiumvelgen van 17 duim maken plaats voor 18 duims exemplaren op het Executive-uitrustingsniveau. Daarop vonden we 235/60 R18 banden van het merk Kumho terug. Met uitzondering van de zijruiten vooraan, zijn alle overige laterale glasvlakken en de achterruit zeer donker getint. Een fraai stel dakrails is standaard. De greep op de kofferklep laat vermoeden dat ze zijwaarts zou open scharnieren, maar dat is slechts optische verwarring; in werkelijkheid zwaait de klep verticaal open en biedt voldoende vrije hoofdruimte voor een comfortabel beladen. Parkeersensoren maken het parkeren eenvoudiger.