Ford werkt ook aan de binnenzijde volgens het boekje. Dat betekent dat je je in beide modellen mag verwachten aan nieuwe sierlijsten en andere stoffen. Facelifts zijn daarin wel erg voorspelbaar. Dat het bedrijf oog heeft gehad voor detail blijkt evenwel uit tal van detailaanpassingen. Een herwerkte middentunnel bijvoorbeeld. Of de introductie van LED-verlichting. Voor je neus parkeert Ford een asymmetrisch instrumentenpaneel dat eerder door een groot kleurendisplay, dan door de snelheidsmeter gedomineerd wordt. De toerenteller wordt zelfs eerder stiefmoederlijk behandeld. Niet dat dat hindert, en het geeft de Ford een wat aparte, technologische uitstraling. Ook de wat vreemde handrem van de S-MAX, die doet denken aan de acceleratiehendel in een vliegtuig, heeft datzelfde effect.
Het interieur biedt ruimte aan vijf of zeven inzittenden in het geval van de S-MAX en zeven bij de Galaxy. Ongeacht het model zit je op de eerste twee zitrijen riant. Bij de S-Max een tikkeltje beter ingekapseld, wat aansluit bij het wat sportievere imago dat het model zich aanmeet. De derde zitrij vereist een weinig klimwerk, en wie ooit de derde zitrij in een SUV of compacte monovolume heeft gepast, waant zich hier in de zevende hemel. De aankleding van beide modellen is verschillend, met hetzelfde objectief voor ogen. De Galaxy oogt meer gedistingeerd en tegelijk wat saaier. De wat dynamischere telg voorziet toegang tot het binnenruim door conventionele portieren die achteraan de Galaxy ingeruild worden door twee grote schuifdeuren. Voortaan kan je beide modellen ook bestellen met opbergkoffers die deel uitmaken van een dakconsole (in de Galaxy in combinatie met glazen dakpanelen), maar het is niet dat je ander van een gebrek aan opbergcapaciteit van spreken. Zoals hoort bij een monovolume heb je her en der afsluitbare opbergvakjes.
Het gros van de bagage past uiteraard in de koffer. Hier hoef je niet noodzakelijk de keuze te maken tussen passagiers of bagage. De S-MAX en Galaxy bieden met 7 inzittenden respectievelijk 285 en 435l laadcapaciteit. Met twee zitrijen in gebruik wordt dat 755 en 830l. Tot aan het de eerste rij en zo hoog mogelijk gestapeld lust de kleinste van de twee 2.000l en schik je tot 235l meer in de grotere telg.