Er was een tijd dat je in ons land monvolumes bij de vleet zag rijden. Een trend die door de komst van de SUV, die op het terrein al lang niet meer capabel zijn dan de busjes van weleer, is gebroken. Maar hoewel de monovolumemarkt de jongste vijf jaar in Europa behoorlijk achteruit boert, is ons land een buitenbeentje. Het segment krimpt wel, maar veel minder dan het Europese gemiddelde. In een kip of ei verhaal constateren we ook dat de meeste constructeurs het segment verwaarlozen. De vierling van Citroen, Peugeot, Fiat en Lancia is al jaren niet meer fris en worden niet eens opgefrist en de Seat Alhambra en VW Sharan worden pas nu na een schandalig lange levensduur van 15 jaar afgelost. Ford heeft jaren geleden niet alleen begrepen dat een klein segment bij afwezigheid van sterke concurrenten best interessant kan zijn. En deed het slimmer door niet alleen de Galaxy af te lossen, maar op dezelfde basis ook de S-MAX te ontwikkelen. Dat is een busje met een sterke dynamische inslag en daardoor nog verteerbaar voor de familievader die nog niet dood gezien wil worden in een traditionele Renault Espace of Chrysler Voyager. Met beide producten staat Ford aan de top in het segment en omdat het graag nog even wil doorgaan op dat elan, worden ze nu opgefrist.
Er zijn wat uiterlijke wijzigingen en motornieuwtjes. Er is een nieuwe tweeliter Ecoboost benzinemotor en de 1.8l dieseleenheid laat zich voortaan combineren met een automaat met dubbele koppeling. De aanpassingen wegen uiteraard ook op het prijskaartje. De Galaxy is er voortaan vanaf € 27.980 en de Galaxy kost minimaal € 30.565. De voor ons land relevante instapdiesels (de in ons land reeds verkochte benzineversies kan je letterlijk op één hand tellen) zijn er vanaf respectievelijk € 29.330 en € 31.915.