Ford geeft beide monovolumes een opgefrist uiterlijk. In het geval van de S-MAX wordt het dynamisme meer in de verf gezet, terwijl de Galaxy eleganter werd. In de praktijk groeien de broers daardoor nog wat verder uit elkaar.
De smoel van de S-MAX ondergaat de meest ingrijpende wijziging. Daarvoor zorgen nieuwe lichtunits, een andere grille en vooral de bumper met ruim bemeten trapeziumvormige luchthapper. Die wordt voortaan geflankeerd door LED-dagrijlichten die het model reeds van ver herkenbaar maken. Het achteraanzicht van de S-MAX kon karaktervoller vond Ford en nieuwe verlichting moet dat bijbrengen. De ronde mistlichten die typerend zijn voor de dynamische monovolume, blijven behouden. De Galaxy wordt dan weer rijkelijker met chroom behangen en behoudt als één van de weinige Ford-producten z'n grille met horizontale lamellen. In beide gevallen zijn de bumperschilden hertekend en kan je kiezen uit nieuwe designs voor de lichtmetalen velgen en ten minste twee modernere koetswerktinten. Ford heeft het ook makkelijker gemaakt om de omgeving rond de bijgewerkte koets in de gaten te houden. Het introduceert een achteruitrijcamera en het bij Volvo geleende BLIS-systeem dat de dode hoek in de gaten houdt.
Aan de afmetingen wijzingen alleen punten en komma's. De S-MAX is 4,77m lang, 1,96m breed en 1,66m hoog. De Galaxy meet in de lengte 4,82m, is net zo breed als de S-MAX en reikt 1,76m boven het wegdek. Omdat beide producten over hetzelfde platform beschikken hebben een identieke wielbasis van 2,85m.