Het marktaandeel van de monovolume kalft af en dat is -hoofdzakelijk- te wijten aan de populariteit van de SUV. In ons land houdt het segment echter beter stand dan in de rest van Europa. In een kip of ei verhaal constateren we ook dat de meeste constructeurs het segment verwaarlozen. De vierling van Citroen, Peugeot, Fiat en Lancia is al jaren niet meer fris en worden niet eens opgefrist en de Seat Alhambra en VW Sharan worden pas nu na een buitensporig lange levensduur van 15 jaar afgelost. Ford deed het slimmer door niet alleen de Galaxy af te lossen, maar op dezelfde basis ook de S-MAX te ontwikkelen en het merk domineert het marktsegment. Omdat het wil doorgaan op dat elan worden, is een nieuwe tweeliter Ecoboost benzinemotor en de 1.8l dieseleenheid laat zich voortaan combineren met een automaat met dubbele koppeling. De aanpassingen wegen uiteraard ook op het prijskaartje. De Galaxy is er voortaan vanaf € 27.980 en de Galaxy kost minimaal € 30.565. De voor ons land relevante instapdiesels (de in ons land reeds verkochte benzineversies kan je letterlijk op één hand tellen) zijn er vanaf respectievelijk € 29.330 en € 31.915.
Ford geeft beide monovolumes een opgefrist uiterlijk. In het geval van de S-MAX wordt het dynamisme meer in de verf gezet, terwijl de Galaxy eleganter werd. In de praktijk groeien de broers daardoor nog wat verder uit elkaar. Aan de afmetingen wijzingen alleen punten en komma's. De S-MAX is 4,77m lang, 1,96m breed en 1,66m hoog. De Galaxy meet in de lengte 4,82m, is net zo breed als de S-MAX en reikt 1,76m boven het wegdek. Omdat beide producten over hetzelfde platform beschikken hebben een identieke wielbasis van 2,85m.
Ford werkt ook aan de binnenzijde volgens het boekje. Dat betekent dat je je in beide modellen mag verwachten aan nieuwe sierlijsten en andere stoffen. Het interieur biedt ruimte aan vijf of zeven inzittenden in het geval van de S-MAX en zeven bij de Galaxy. Ongeacht het model zit je op de eerste twee zitrijen riant. Bij de S-Max een tikkeltje beter ingekapseld, wat aansluit bij het wat sportievere imago dat het model zich aanmeet. Het gros van de bagage past uiteraard in de koffer. Hier hoef je niet noodzakelijk de keuze te maken tussen passagiers of bagage. De S-MAX en Galaxy bieden met 7 inzittenden respectievelijk 285 en 435l laadcapaciteit. Met twee zitrijen in gebruik wordt dat 755 en 830l.
We rijden de S-MAX met de nieuwe tweeliter ECOboost turbomotor, gepaard aan een versnellingsbak met dubbele koppeling. Beiden zijn nieuw in het S-MAX-aanbod en met 203pk en 300Nm achter de hand moet het in staat prestaties te leveren die passen bij het dynamische uiterlijk van het busje. De Galaxy die we tegelijkertijd reden heeft een handbak en een commercieel interessantere tweeliter Duratorq diesel met 163pk en 340Nm tussen de aangedreven voorwielen zitten. In een auto die de nadruk elders legt, getuige z'n hoekiger lijn en hogere daklijn. De prestaties zijn met een top van 203km/u en een sprinttijd van 9,3 tellen in deze combinatie nog steeds erg aardig, maar het voelt allemaal wat wolliger aan. De Galaxy kies je voor het comfort.