Porsche 997 Turbo

Porsche 997 Turbo
Bekijk 19 foto's
Door: BV 02-04-2010

Onze kruin voelt de eerste tekenen van de lente en inmiddels zijn we de laatste winterprik, nauwelijks weken geleden, al half vergeten. Hoewel - de laatste grillen van Koning Winter vielen samen met de testperiode voor de nieuwe Porsche 911 Turbo. Niet meteen het meest voor de hand liggende vervoermiddel als de neerslag in gekristalliseerde vorm uit de hemel komt neerdwarrelen. De vernieuwde, nu 500pk sterke, Turbo tot het uiterste testen is uitgesloten. Al was het maar omdat de winterbanden snelheden tot 210km/u verdragen. Exact 100km minder dan waartoe Porsche z'n nieuwe Turbo in staat acht. De bruikbaarheid van een eerder extreme auto in niet voor de hand liggende omstandigheden, stellen we des te meer in vraag. De vertegenwoordiger van de constructeur was er gerust in.

Nog maar de helft van het geafficheerde koppel van 650Nm op het asfalt overbrengen zou al een uitdaging kunnen zijn - getuige de sporadisch zijwaarts zwiepende door zomerbanden gehandicapte Mercedes voor ons. De acceleratietijd van 3,6 tellen naar 100km/u evenaren moet gelijk staan met zelfmoord. Ook al is de nieuwe versie 20pk rijker, zit er een slim differentieel tussen de achterwielen (dat meer vermogen naar de buitenkant van de bocht stuurt voor een actiever weggedrag) en is de transmissie vervangen door een zevenbak met dubbele koppeling en lanceercontrole. De Turbo ruilt in deze uitdagende omstandigheden stilstand echter opvallend kwiek in voor beweging. Snel en dankzij de vierwielaandrijving opvallend dramaloos. De achtertrein blijft mede door het gewicht van de motor in de overhang keurig in het gareel en de voorwielen slagen er wonderwel in de richting van de boeg te wijzigen. Een milde dooi is al voldoende om het volle potentieel op de ondergrond los te laten en ten minste de voorgeschreven sprinttijd te verifiëren. De Turbo toont zich niet alleen bruikbaar, maar ook opvallend dramaloos. Slechts een enkele keer maakt de koets een zijsprong en die is eenvoudig te corrigeren. De intelligente aandrijflijn en geavanceerde elektronica hebben de typische 911-nukken helemaal verbannen. Zelfs de uitlaatklank is, gedomineerd door het blazende geluid van de drukvoeding, eerder bescheiden.

Hetzelfde geldt voor het interieur. Dat is, op enkele kleine details, Turbo-badges en een (nog maar eens) opgewaardeerde bekleding en specifieke stoelen na, hetzelfde als in een andere 911. De voordelen van de sublieme afwerking en de tijdloze vormgeving, de krappe achterbank en de gelijkmatig vormgegeven kofferbak voorin, zijn al veelvuldig besproken.

Het uiterlijk is wat minder ingetogen. Een specifieke voorvleugel (voortaan voorzien van LED-daglichten en richtingaanwijzers), de brede, met luchthapper geperforeerde heupen en de dikke koffervleugel zorgen ervoor dat je de Turbo niet met een andere, minder krachtige 911, verwart. Per slot van rekening doe je dat ook niet met de prijs. Een gesloten 911 Turbo is er vanaf € 152.460. Heb je liever een stoffen cabriodak, dan kost dat je zo'n € 12.000 extra. En vergeet ook Porsche's optiepolitiek niet; de personaliseringsmogelijkheden zijn schier eindeloos - de invloed ervan op het budget eveneens.


Geef commentaar
comments by Disqus